Sok
kiállításon jártam már.
Amikor
a romantika érdekelt, dicsértem a festőművészek merész
kontrasztjait; a puha vonalvezetést, a mozdulatlanságban nyüzsgő
érzelmeket.
A
valóság igazán mély mivoltát a szürrealizmuson keresztül
ismertem meg: a káoszt, ami minden ki nem mondott szó, minden
érzelem mögött ott rejtezik, vagy a szimbólumokat, amik időről
időre visszatérnek az életünkbe.
Az
ókori görög szobrászat lenyűgözött. Soha nem értettem, a
művészek miféle erő által vezérelve leheltek életet az
anyagba, és bírták szemtelenül megtévesztő alkotásokkal
csodálatra a hétköznapi embert; így engem is.
Ahogy
teltek az évek, nem győztem csodálkozni. Ide-oda kapkodtam a
fejemet, és kapkodom a mai napig, mint egy tudásra éhes kisgyerek.
Nem győzök betelni vele. Bárhonnan is közelítem meg a
művészetet, mindig meglep, mert egy azon kevés örömforrások
közül, ami képes volt évmilliókon át életben maradni, fejlődni
velünk és mutatni az irányt, amerre haladnunk kell. Velünk
változik, mégis örök marad. Így maradt bennem is örök a nap,
amikor életem első művészeti tárlatán vettem részt.
Egyik
barátom invitált, miután megosztottam vele, hogy nehéz korszakon
megyek keresztül.
–
Kitaláltam valamit – mondta. – Kiállítás. Ha nem tetszik,
egész nyugodtan leüvölthetsz utána.
Egy
üvöltés egyébként is rám fért volna, hát gondoltam, nincs
vesztenivalóm. Elfogadtam az ajánlatot.
Az
épület, ahová érkeztünk, hatalmas volt. Soha annyi formát,
színt, kézműves munkát nem láttam, mint ott. Szemben gyönyörű
tájképek, mögöttem emberektől hemzsegő fotók; Itt-ott elszórva
portrék, állatportrék, maszatos formákból kirajzolódó
települések, hidak; annyi inger ért hirtelen, szinte
beleszédültem.
–
Este lesz, mire a végére érünk – mondtam álmélkodva.
–
Úgyis egynapos programnak szántam. – Kísérőm vállat rántott,
és elmosolyodott. – Hol kezdjük?
Zavaromban
felnevettem, aztán feleltem:
–
Fogalmam sincs.
–
Nézd csak! Itt a térkép, meglátjuk, honnan érdemes indulni!
Megálltunk
az említett tábla előtt, és alaposan átolvastuk. A térkép
alapján csaknem ötven művészeti irányzatot számoltunk össze,
mind külön termekben. Hogy végigjárjuk, két idegenvezető
segítségét kellett volna kérnünk, de úgy döntöttünk, magunk
vágunk neki.
Többször
vitába bonyolódtunk arról, hol kezdjük, abban azonban
egyetértettünk, hogy a zenét a végére hagyjuk – mert a zenei
irányzatoknak külön épület járt.
Első
állomásunkon eddig ismeretlen művészek kézjegyét viselő, fából
faragott szobrokat csodálhattunk. Legtöbbjük állat vagy ember
képét mutatta, némelyik kidomborodott, másik a törzsbe vájt
mélyedésekből nézett vissza ránk. A teremben mámorító illat
fogadott: gyanta, korom, levelek és füst; mintha csak szalonnát
sütnénk. Alig indultunk el, máris beleszerettem ebbe a tárlatba.
Majdnem
egy órába telt, mire végigjártuk a termet, el-eltévedve,
bújócskázva, és a következő állomás pofonütésként ért.
Fémből
hajlított formákkal, fémbe karcolt, éles vonalvezetésű
szemekkel találkoztunk.
–
Ez biztos valami modern – állapítottam meg.
Mindamellett,
hogy a hely szürke, szinte sötét volt, érdekesnek találtam. Erős
kezek és elszánt munka eredménye volt benne minden. A kézműves
alkotások mellett gépalkatrészeket szórtak szét véletlenszerűen
robosztus asztalokon: ezeket megfogdostuk, megnézegettük. Sokukról
elképzelni sem tudtuk, mire valók, és ebben a falra kitűzött
lista sem segített.
Épp
a kezemben tartott alkatrész megfejtésén dolgoztam, amikor a
barátom kis híján hasra esett.
–
Francba, ki dob le a földre egy drótot? – mérgelődött,
miközben az emlegetett tárgyat visszarakta az asztalra.
–
Lehet, hogy csak véletlenül felejtették ott – mondtam.
–
Ez akkor is hülyeség.
–
Az, de látod, nem csak a műértő közönség jár ilyen helyekre –
viccelődtem, mire elmosolyodott. – Menjünk tovább, gőzöm
sincs, mi ez. – Visszadobtam a rugókkal, gombokkal, elektromos
huzalokkal ellátott darabot.
Áthaladtunk
néhány, klasszikus művészetet idéző termen is, de egyikük sem
kötött le annyira, mint az, amit sziklából faragtak. Néhányan
kószáltak körülöttünk, és szinte mindenkinek megakadt a
tekintete ezen a furcsa szobán. A bejárat mellett kis tábla
hirdette a mesterséges barlang korát, ám se művésznevet, se
annak születési dátumát nem láttuk rajta.
–
Fura – elmélkedett kísérőm. – De attól még menő –
mosolygott.
Végigjártuk
a barlangot, körbevilágítottuk, és meglepetésünkre a belsejében
szemetet találtunk.
–
Valaki igencsak otthon érezte magát – sopánkodtam.
Megérintettem
a falat, ami – akárcsak az igazi – nyirkos volt a rácsapódott
párától. Mi tagadás, elragadtattam magam. A szobát eleve úgy
alakították ki, hogy meglegyen a maga klímája? Vagy csak
beleheltük?
Rövid
gondolkodás után tovább indultunk, mert még a felét se láttuk
annak, ami miatt idejöttünk.
Számos
termet végigjártunk ezután: láttunk levelekből préselt
használati tárgyakat; száraz virágokból készült, dekoratív
fejdíszeket – a tárlat végén megvettem az egyik másolatát –;
állatok pontos képmását papírmaséból és átmentünk egy
szénből faragott szobán is. Találkoztunk varázslatos
tájképekkel, amiken elvétve titkokat fedeztünk fel: apró mosolyt
a virágok szirmain, elfekvő hegyeket különös arccal, dühös
felhőket sokatmondó vigyorral, és országok karikatúráit.
Sajnáltam,
hogy ennyi alkotás parlagon hever. Némelyiket árverésre szánták,
vagy már eladták, és csak abban bízhattam, hogy jó kezekbe
kerül. Vettem volna én is belőle, emlékszem. De annyi pénzem
talán sose lesz, amennyibe kerültek.
A
festmények között álló szobrokat kevesen vizslattuk, pedig több
generáció keze öregedett el velük. Kedvencem az a miniatúra
volt, ami a kiírás szerint milliméteres pontossággal ábrázolt
egy hegységet: dombokkal, lankákkal, utakkal. Nem tudtuk, pontosan
melyik hegység ihlette meg a művészt, de az egyértelmű volt,
hogy profi munkát végzett.
–
Ez igen – ismerte el kísérőm. – Nem mintha én nem tudnék
ilyet, de azért ez már valami...
–
Menj már! – Ránevettem, és tovább tessékeltem.
Láttunk
még néhány fából faragott alkotást, homokrajzokat és sűrűn
egymásra festett formákból felsejlő csendéleteket is. Nehéz
lenne felidézni a pontos élményt, amire emlékszem, azt is
elhomályosították már az eltelt évek. A nap végére azonban
örökké emlékezni fogok.
–
Hát ez brutális volt – mondtam, amikor kiléptünk a
kiállításról. – Együnk valamit, aztán irány a zeneterem!
Kényelmesen
meguzsonnáztunk az egyik padon, közben a látottakat emlegettük. A
gondjaimat – hacsak ideiglenesen is – elfeledtem, új élmények
vették át a helyüket.
Rövidesen
felkerekedtünk, és felkészültünk a nap hátralévő részére.
Hamar megtaláltuk a zene épületét. Alighogy betettük a lábunkat,
megcsapta fülünket a madárdal.
–
Ez már most tetszik – néztem barátomra. Ő elégedetten
elmosolyodott, és arra kért, hunyjam be a szemem. Így tettem.
Bebotorkáltam
az épületbe, közben figyeltem a zajokat. A zene lassan tisztult le
elcsigázott érzékeim előtt: előbb a madarak, aztán az épp csak
hallható, szélben tovaszálló suttogás, a fák morgása egy-egy
széllökésnél, az állatok óvatos neszelése, majd a csend.
Az
igazi, erdei csend. Kinyitottam a szememet. Megérkeztem.
Gyönyörű
panoráma tárult elém. A napsütés egészen a Tátráig engedett
ellátni a Lázbérci-víztározó és Dédestapolcsány vonalai
mögött. Először jártam a Látóköveknél.
Leültem,
és kifújtam a levegőt.
–
Asszem, megvan a kedvenc művészem – mondtam halkan, ahogy
végignéztem a tájon. – Igen, te vagy az – bólintottam
barátomnak.
A
természet némán fogadta a bókot. Névtelenül, időtlenül
telepedett le mellém, és arra buzdított, engedjem el a
fájdalmamat, benne majd úgyis elvész. Akkor felálltam, mélyen
magamba szívtam a friss levegőt, aztán egy fülsüketítő üvöltés
kíséretében kiengedtem. Megtettem kétszer, majd háromszor, de a
harmadik már nem ugyanaz az üvöltés volt. Bátrabban,
felszabadultabban rohant a távolba az elsőnél.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése