Egy borús őszi
reggel fuldokoltam, sírtam magam a világra az alföld egyik, megyeszékhelynek
csúfolt porfészkében. Apám, joviális arcú, termetes férfi, bocsánatkérő
mosollyal hárította el a dajka ajánlatát, amikor az felé nyújtotta a kicsiny,
zöld kórházi kendőbe bugyolált újszülöttet. Ma már tudom, hogy ez a mosoly jobb
esetben lélekrothasztó közönyt, de inkább mértéktelen önzést takart. Akkor
viszont, apró nyálbuborékokat eregetve szám széléből, pufók kis kezeimmel
salapáltam, mintha bizony magát a világot kívántam volna magamhoz ölelni.
Anyám, valódi
úrinő, egy nemesasszony minden mártíromságával húzott márványkemény csöcseire,
hogy ott az anyatejjel együtt szívjam magamba mindazt a mételyt és képmutatást,
amely később egész gyermekkoromat meghatározta.
Láthatta ezt
az ápolónő is, mert amikor kifele indult a kórteremből, halkan, csak önmagának
megjegyezte: itt valami nagyon el van baszva! Ha hallom, ha értem, ha fel is
fogtam volna a szavait, választ akkor sem adhattam volna rá. Ma, már igen.
Mindezek ellenére
nem volt rossz kölyökkorom. Hiányt sosem szenvedtem, nem ismertem az éhséget,
és fázni is csak olyankor fáztam, amikor egy-egy késő estig húzódó zongoraóra
után hazafelé bandukoltam a latyakos főutca hosszan nyúló aszfaltcsíkja
mellett. Mindig elgondolkodtam, vajon hol végződhet ez a széles, semmibe vezető
betonút, van-e egyáltalán vége, és ha igen, milyen érzés lehet megérkezni oda.
Talán azért, mert a szívem már akkor is tudta azt, amit én még nem: hogy
egyszer végleg magam mögött hagyom ezt az egész, istenverte kócerájt.
Jó gyerek
voltam, mert ezt várták tőlem, visszahúzódó és türelmes, hiszen ilyennek
formáltak. És álmodozó, aki az erőszakot csupán hírből, a félelmet pedig soha
nem ismerte. Legalábbis addig a napig, amíg egy délután épp a házunk felé
tartottam a szerdákra rendszeresített szolfézs óráim egyikéről. Első
pillanatban észre sem vettem, hogy néhány idősebb fiú körüláll. Ártatlan
heccelődésnek indult a dolog, de rémült prédaszemeim előhozhatták belőlük az
emberben ősidők óta lapuló ragadozót. Lökdöstek, sértegettek, obszcén szavakat
kiáltoztak a fülembe, amelyeknek a felét sem értettem, majd kisvártatva
elcsattant az első pofon is. Hosszú évtizedek távlatából visszatekintve, nem
volt igazán nagy ügy, akkor és ott mégis a megalázottság és a rettegés
kvintesszenciáját éltem meg. Melegséget éreztem a combjaim közt, és nedves lett
a nadrágom. Egy pattanásos, golyófejű fiú figyelt fel először szégyenemre, és
undorodva megjegyezte:
– Nézzétek
már, a kis fartúró összehugyozta magát!
Utána már nem
bántottak, hisz’ nem voltak vadak, csupán egyszerű kamaszok. Morgolódva
széledtek szét, én pedig zokogva, hüppögve rohantam hazáig. Apám, aki akkorra
már korábban ritka haja java részét elvesztette, merev arccal kérdezgette, mi
történt, és amikor félóra múlva, nagy nehezen kicsikarta belőlem a választ,
telefonért nyúlt. Kapcsolatai és befolyása révén példásan megbüntette
zaklatóimat, pedig én nem erre vágytam. Csupán egy ölelésre, de tőle azt
sohasem kaptam meg.
A zenébe
menekültem, gyakoroltam napról napra, évről évre. Oktatóim is felfigyeltek az
erre a mérhetetlen elszántságra, így tizenöt éves koromban új tanárt kerítettek
számomra. Úgy éreztem, hogy a középkorú zongoraművésznőt lenyűgözi a
tehetségem. Ma már tudom, nem így volt. Mégis sokat tanultam tőle, zenéről s
életről egyaránt. A kiábrándultság ennek ellenére sokáig kísértett; sikeres
zeneakadémiai felvételim után, örömtől és diadalmámortól fűtve, a megbeszéltnél
korábban érkeztem hozzá, így megláttam, hogy ugyanazt műveli a jóvágású
kertészfiúval, amit korábban oly’ sokszor velem, és ami – hitem szerint –
csupán nekem járt. A hamis szavak, a megjátszott nyögdécselés disszonáns
hangjai évekre eltorzították, kifakították a lelkemben élő zenét.
Az eset után
nem mentem haza, hisz’ tudtam, hogy talán soha nem is volt otthonom. A hajnal
már a nagyvárosban ért.
Füstös
klubokban játszottam, ahol széltől és munkától cserzett vasöklök verték belém
az erő és a kegyetlenség tiszteletét, ahol feslett szajhák tanítottak a
szerelem fortélyaira, és ahol Mozart, Chopin vagy Debussy örök érvényű
szimfóniái csupán érthetetlen, zavaró hangok egyvelegének számítottak.
Egy napon,
amikor a részeg gajdolás már álmaimból is visszaköszönt, úgy éreztem: minden
dallamot lejátszottam, szépet és hamisat egyaránt. Akár egy sakkozó, aki fejben
tartja az összes eddig megvívott meccset, és új, eredeti lépéskombinációt a
fekete-fehér kockák által borított táblán többé nem tehet.
A sokemeletes
bérház tetején azonban, ahonnan a végső ugrást terveztem, egy kámzsás, hosszú
köpenybe öltözött alak állt. Nem láttam az arcát, mégis a zsigereimben éreztem,
ki lehet.
– Biztos, hogy
ezt akarod? – Mély, pokoligázó hangra számítottam, ezért megleptek a kedves,
kissé karcos tónusú szavak.
– Van más
választásom? – vontam meg a vállam. – A lelkem többet akar, a
tehetségtelenségem azonban visszatart. Talán, egy másik életben…
–
Tehetségtelennek érzed magad, vagy csupán a múltad és a jelened az, ami gúzsba
köt?
– Mondd meg
te. – Kezdett fárasztani a társalgás.
– Nem azért
vagyok itt, hogy megítéljelek. Én csupán egy lehetőséget kínálok számodra.
– Tehetséget
adsz? – néztem rá kétkedve.
Megcsóválta
kámzsás fejét.
– Arra még én
sem vagyok képes. Viszont a fájdalmat és a magányt, ami a szíved rágja,
elvehetem.
– Mennyi? –
kérdeztem, hisz’ akkor már tudtam jól, hogy mindennek ára van.
– Egy év múlva
eljövök.
– A lelkemért?
Bólintott, és
nekem csak suttogásra telt:
– Hát legyen.
Igazat
mondott. Következő reggel, évek óta először frissen, kipihenten ébredtem. Új
energiával ültem a zongorához, és az ósdi hangszerből hamarosan csodálatos
dallamok keltek életre.
Délután a
kocsmába siettem, ahol esténként játszottam, és felmondtam az állásom. Összes
energiám és tudásom egy új, minden ízében eredeti zenemű írásába fektettem.
Munkanélküli voltam, rosszul éltem, de igazán sohasem nélkülöztem. Gyakorta
akadt egy kis mellékes, apróbb pénzösszeg, elmaradt adó visszatérítés – talán
bónuszként Ő intézte így. Hónapok teltek el, amire végre elkészült a mű.
Nem lett
sikere. Bár dagadó kebellel vittem kiadótól kiadóig, mindig szembesítettek
vele, hogy „nincs rá igény” és hogy „az emberek mást hallgatnak a mai
világban”. Végül egy komolyzenei stúdió művészeti vezetője kioktató stílusban
nyilatkozott az ellenpontozás általa vélt hibáiról, a ritmika és a dinamikai ív
számára érthetetlen egyenetlenségeiről. Nem is a zagyvaságai maradtak meg
bennem leginkább, csupán az, hogy a nagydarab fickó mennyire hasonlít apámra.
Bármennyi
visszautasításban is volt részem, ez mégsem szegte kedvem. Az apró
padlásszobában, amelyet egy üres házban bérlek, minden reggel és este szólt a
vetetlen ágy mellé állított pianínó, hogy mind újabb, mind tökéletesebb
zeneművek születhessenek meg bennem, csendüljenek fel kezeim alól. A
lélekborzongató dallamokat persze rajtam kívül nem hallja senki, de nem is
bánom.
Ma viszont
gyakorlok, hiszen holnap letelik az egy év. Nem akarom elhibázni a
legtökéletesebb szonátát, amelyet valaha írtam. Tudom, hogy feleslegesen
játszanám azt szüleimnek, egykor imádott zongoratanárnőmnek, a kocsmák sekélyes
közönségének, vagy a kiadók tudálékos, középszerű döntnökeinek.
Alig várom a
másnapot, és hogy értem jöjjön. Mert az utolsó művemet, Neki ajánlom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése