Szerda
Ma találtam
egy zongorát. A városszéli dombokra indultam naplementét nézni, de a
külvárosban eltévedtem. Egy félreeső, kis utcába keveredtem, és ott láttam meg
azt a bedeszkázott ablakú, romos házat, ami valamiért magához vonzott. Szép
volt, bár lehet, hogy csak a késő délutáni fények tették azzá, mert amúgy
eléggé lepusztult. A telkét egy régi plakátokkal teleragasztott palánk zárja az
utcafronton, de találtam rajta egy helyet, ahol bemászhattam. Az előkert gazos,
elvadult, nyilván évek, vagy talán évtizedek óta nem gondozza senki.
A ház ajtaja
nyitva volt. Belépve egy tágas előszobába lehet jutni, amiből még három ajtó
nyílik, jobban mondva csak egy, mert kettőt bedeszkáztak. Az emeletre vezető
lépcső leszakadt. Elég sötét van, mert csak az ablakdeszkák közti réseken, meg
a falakon lévő néhány lyukon jut be a fény. A ház teljesen üres, a koszos,
szakadozott tapétán kívül minden mozdíthatót elhordtak már, vagy eltüzelhették
a hajléktalanok. Kivéve a zongorát, ami az egyetlen használható szobában van.
Versenyzongora, páncéltőkés, biztos azért hagyták itt, mert nem tudták kivinni.
Ütött-kopott Bösendorfer, rettenetesen hamis, de csodálatosképpen minden húrja
megvan, és minden billentyűje működik. Örülök neki, mert épp szerettem volna
egyet, szeretnék megint játszani. Szerintem helyre lehet hozatni, bár nem lesz
olcsó. És talán nyugodtan rámondhatom, hogy ezentúl az enyém, mert kétlem, hogy
bárki másnak kellene. Nem tudom, ilyen érzésem van.
Alaposan
megjegyeztem az utat hazafelé.
Csütörtök
Ma is elmentem
a házhoz, gond nélkül odataláltam. Az utcában megint nem láttam senkit, autók
sem parkolnak a házak előtt.
A zongora még
ott van. Persze aggódtam, hogy amilyen az én szerencsém, valaki pont most viszi
el, de nem így történt. Nincs is olyan rossz állapotban, mint amilyennek elsőre
tűnt. Egy felhangolás elég lesz ahhoz, hogy elkezdhessek rajta játszani. És egy
széket is viszek holnap, csak ne felejtsem el.
Péntek
Szabit vettem
ki, hogy legyen időm keríteni egy zongorahangolót, és levettem a számlámról a spórolt
pénzem, hogy ki tudjam fizetni. Szerencsére találtam valakit, aki épp ráért,
hogy még a hétvége előtt megcsinálja. Nem akartam hétfőig várni. A szaki egy
idős, ősz fickó volt, a víztoronynál találkoztunk, és onnan kísértem el a
házig. Utcatáblát, házszámot ugyanis egyik házon sem találtam. Útközben elég
jól elbeszélgettünk, kiderült, hogy fiatalkorában még tengerjárón is volt
bárzongorista, és valamiért nem szereti Chopint. Aztán amikor meglátta, hogy
melyik házhoz vezetem, furcsamód elkomolyodott, hallgatag lett. A hangolást is
szó nélkül végezte, hiába vetettem fel pár témát, nem reagált semmit. A
legfurább az volt, ahogy elment: mielőtt kilépett az ajtón, mélyen a szemembe
nézett, talán... szomorúan, vagy nem tudom, aztán hátat fordított, és köszönés
nélkül elsietett. Nem tudom, miért. Mi baja lehetett?
A zongora
szebben szól, mint amire számítottam. Már a hangolás közben is feltűnt, de az
én ujjaim alatt szólalt meg igazán. Mintha örülne neki, hogy újból használja
valaki, hogy fontos valakinek. És én is örülök, nagyon. A Kék Duna keringőből
pötyögtem egy keveset, valamiért az jött. Berozsdásodtak az ujjaim, de fog ez
menni.
Van egy
zongorám!
Szombat
Ma megijedtem.
Vagy meglepődtem. Vagy nem is tudom.
Már délelőtt
elmentem a házhoz, és amikor beléptem a szobába, megláttam valamit, ami addig
nem volt ott. A félhomályban elsőre ki sem tudtam venni, hogy mi az, de aztán
felismertem: egy akvárium állt a falnál, régi fajta, fémkeretes, aminek lába és
teteje is van. Víz is van benne, ráadásul tiszta, szép kék, és növények, meg
halak.
Egyszerűen
érthetetlen. Tudom, hogy furcsa megijedni egy akváriumtól, de...
Gyorsan
körülnéztem, de nem találtam senkit a házban, sem jelét annak, hogy valaki
behozta volna az akváriumot. Sem idegen láb, vagy kifröccsent víz nyomát a
padlón, semmit.
Ez életem
eddigi legfurcsább történése. Nem tudok vele mit kezdeni. Nem értem.
Idővel aztán
rájöttem, hogy nem állhatok ott és meredhetek az akváriumra egész nap. A Négy
évszakból játszottam részeket, mármint azokat, amiket át tudtam hangszerelni
zongorára. Néhol még akadozva és pontatlanul, de egész jól ment. Mégsem
felejtettem annyit, úgy tűnik.
Vasárnap
Ma már nem
ijedtem meg annyira.
Egy óra áll a
falnál, az akvárium mellett. Majd' kétméteres, antik, gyönyörű darab. És jár,
hangosan kattog, és pontos.
Nem értem.
Nem. Értem.
Tik-tak. Még
most is itt a hangja, a fejemben. Tik-tak.
A zongorához
ültem, és az órát metronómnak használva pötyögni kezdtem. Együtt játszottam a
kattogással, és tényleg játszottam: kis trillákat a tik-re, komótos basszust a
tak-ra. Improvizáltam.
Aztán
egyszercsak észrevettem, hogy langyos fuvallat jár a szobában, behallatszik a
madarak csiripelése, valahonnan rózsaillat árad, és bogárlábak neszeznek.
Mintha az órával együtt az élet is megjelent volna a házban.
És akkor
jöttem rá, hogy mindez azért lett feltűnő, mert addig nem volt. Egész addig
annyira lekötött a zongora, hogy észre sem vettem: maga a ház halott.
Nem szeretem
igazán a Für Elise-t, de azt játszottam, mert kíváncsi vagyok.
Hétfő
Bejött.
Beteget jelentettem
telefonon, és már kora reggel a házhoz mentem.
Az egyik
falnál, az órával szemközt egy kis szekrény áll, azon egy kép, cizellált
keretben. Fekete-fehér fénykép: egy fiatal nő fehér ruhában, feltűzött, szőke
hajjal, kezében egy szál rózsával áll egy kertben, és mosolyog, és nagyon szép.
Muszáj volt
hangosan nevetnem, sokáig, de közben a kép végig remegett a kezemben.
Most is remeg
a kezem. Nem tudom, egyáltalán hogyan vagyok képes írni erről.
Hangosan,
szinte erőszakosan kezdtem játszani, hogy valahogy eltereljem a gondolataim.
Aztán az egyik szünetben meghallottam, hogy kopognak a bejárati ajtón. Akkor
döbbentem rá, hogy mennyire nem gondoltam arra, hogy a szomszéd házakban
meghallhatják a zongorát. Meg, hogy vannak szomszédok egyáltalán, és érdekelheti
őket, hogy ki zajong.
Az ajtóhoz
mentem, és megpróbáltam kinyitni, de nem ment. Feszegettem a kilincset, közben
odakint megint kopogott valaki, de az ajtó egyszerűen nem akart kinyílni.
Percekig csak álltam ott, rettegve. Aztán megpróbáltam megint, és ki tudtam
nyitni az ajtót, de addigra már nem volt kint senki. Nem mentem vissza a
szobába a holmimért, eljöttem, rohantam az utcán.
Csütörtök
Még soha nem
használtam feszítővasat. Megpróbáltam lefeszegetni a deszkákat az ablakokról,
mert már unom a félhomályt a szobában, de nem ment. Gyenge vagyok hozzá.
Karády: Te
vagy a fény az éjszakában. Talán bejön.
Péntek
Antik csillár
a plafonon, nyolc égővel. Se kapcsolót, se villanyórát nem látok sehol, és
vezeték sem jön az utcáról a házhoz, de a lámpa ég.
Egy kiállítás
képei, gyermeteg átszerelésben és kivitelben, de felismerhetően.
Szombat
Az akvárium
feletti festményen egy csokor margaréta, kristályvázában, a szemközti falon
téli táj egy kis, füstölő kéményű kunyhóval, a mellette lévő pedig egy villámlástól
megriadt lovat ábrázol. Szépek. És szomorúak.
Félek ettől
az... egésztől, de mellette nyugodt is vagyok. Érthetetlen, ami történik, de a
ház eddig jó volt hozzám. Kaptam tőle egy zongorát, és úgy tűnik, lassan
otthont is. Már nem is szívesen jövök el onnan, már nem szívesen jövök haza.
Haza?
El is
felejtettem írni tegnap, hogy felmondtam.
Vasárnap
Ma elhívtam
Igort, a legjobb (igazából az egyetlen) cimborámat, hogy nézze meg a zongorát,
de nem jutottunk be az ajtón, hiába feszegettük. Épp elindultunk körbejárni a
házat, hátha kitalálunk valamit, amikor Igor megbotlott valamiben, és egyenesen
az egyik rózsabokorba esett, az meg véresre karcolta az arcát és a karjait.
Nagyokat káromkodva ment el, engem is elküldött a francba, pedig nem tehettem
semmiről. Ezután már be tudtam menni.
A kis
szekrényen egy másik fényképet is találtam, a nőé mellett: egy katonaruhás,
bajszos férfi van rajta, a keret sarkában pedig egy kis, fekete szalag.
Nem értem,
mert nem játszottam tegnap semmi ilyet.
Úgy gondoltam,
hogy bepótolom, és az egyik saját, szomorú melódiámat játszottam, amit az idő
tájt írtam, amikor az apám meghalt. Még soha nem tudtam úgy eljátszani, mint
ott, a házban, és sírva is fakadtam közben. Zokogva nyomkodtam a billentyűket,
amíg rá nem döbbentem, hogy nem csak a saját zokogásom hallom. Abbahagytam a
játékot, de csend volt, nem hallottam semmit. Aztán megint játszani kezdtem, és
tisztán hallottam, ahogyan egy nő sírni kezd. Felálltam, de a sírás most nem
maradt abba. Követtem a hangot, ki az előszobába, az egyik bedeszkázott ajtóig.
A hang az ajtó mögül jött.
Csütörtök
A zongorán egy
kiterített zubbony, szívtájékon golyóütötte lyukkal. Véres.
Improvizáltam,
amíg ököllel nem kezdtem verni a billentyűket, miközben le sem tudtam venni a
szemem a vérről. A szomszéd szobában a nő sírt. Fogtam a feszítővasat, és
leszedtem a deszkákat az ajtóról. Könnyen lejöttek. Benyitottam, és egy üres
szobát találtam, csak a mennyezet egyik gerendájáról lógott egy kötél, hurokkal
a végén. Visszamentem, és tovább játszottam. Nem tudom, hogy mit.
Péntek, otthon
Ez így nem jó.
Azt hittem, a
ház szeret. Én szeretem a zongorát. És azt akarom játszani rajta, amit a ház
szeret, amit a nő szeret, mert
Péntek este, a házban
Készültem. A
Kékszakállú herceg vára. Vagy ez, vagy semmi.
A nő sír. A
zubbonyból folyik a vér, a zongorára, onnan a padlóra.
Egész eddig
játszottam, és most kiderül, mi van. Ezt még leírom, aztán elmegyek.
Pént este a hzban
Nem megy nem
tudok. Kimenni Visszajöttem. Ott a kép az enyém a nő meg a fickó mellett én
vagyok raj
A nő sír
Zokog
De nem itt
A szobábban,
ahol a
a kötél
Ahol a kötél.
Eltűnt az óra,
a lámpa, a képek. Minden. Csak a kötél van.
Ezt itt
hagyom.
Én szeretem
Chopint.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése