Az interjú megjelent a SpritArt Egyesület Lector Magazinjának első számában, 2013. júniusában.
– Mesélnél a kezdetekről, mikor döntötted el, hogy író leszel?
– Mesélnél a kezdetekről, mikor döntötted el, hogy író leszel?
– Tizenkét
éves koromban. Apám persze elküldött a rákba, anyám azt mondta, jól van,
kisfiam, de előbb edd meg a levest! Nem hitték el, ahogy én sem hittem benne
hosszú évekig. Aztán 2003-tól valóság lett, azóta élek az írásból.
– Aki nem az írásból él, az nem író?
– Ez most
divatos kérdés. Lévén, hogy ma már bárki írónak nevezheti magát, aki leírt egy
tőmondatot. Oda jutottunk, hogy az írót nem a munkája és ismeretsége folytán
kivívott társadalmi pozíció vagy a tehetsége teszi nagybetűs íróvá, hanem az
általa előállított szöveg ténye, a minőségtől függetlenül. Írtam, tehát író
vagyok! Ma már az is írónak nevezi magát, akinek összesen három novellája
jelent meg e-bookban. Az ilyeneknek azt tudom tanácsolni, hogy üljenek
időgépbe, ugorjanak vissza 80-90 évet, és majd figyeljék meg, milyen gyorsan
fogják kihajítani őket a New York kávéház ablakán, Krúdy és Mikszáth
röhögésétől kísérten. Ha egy asztalos a hét végén elmegy segíteni a kertész
haverjának egy kis mellékesért, attól még nem lesz kertész, sőt tiltakozna is
az ilyen minősítés ellen. Ha viszont ugyanez az asztalos ír egy novellát, máris
írónak titulálja magát, és felháborodik, ha az emberiség nem tekinti írónak. Manapság
az írást, mint alkotótevékenységet, túlmisztifikálják. Az ilyen definíciók,
hogy aki ír, az író, az uralkodó liberális korszellem táplálta nettó
hülyeségek. Éppen ezért, ha megkérdezik, hogy én például minek tartom magam,
mindig azt mondom, hogy betűhányó kisiparos vagyok. Íróból sok van, belőlünk már
kevesebb.
– Hol kezdődött a Katedrális útja, ami az
1998-as megjelenéshez vezetett?
– A történetet
1986-ban kezdtem el írni Kard és gyémánt címmel, ennek lett egy turbózott
változata ’91-ben, majd ’94-ben újra nekifeszültem, és egyhuzamban – ez alatt három
évet tessék érteni – gépeltem vagy ezer oldalt. Ennek az ezer oldalnak
nagyjából a kétharmadát jelentette meg a debreceni Cherubion Katedrális harcosai címen. Ahogy szokták
mondani: a többi már történelem.
– A Katedrális legendájáért (1999) megkaptad a
Zsoldos-díjat.
– A zsűri úgy
döntött, hogy abban az évben, az volt a legjobb scifi regény. Az olvasók meg 15
éve döntenek úgy, hogy a rengeteg hibája ellenére alighanem minden idők egyik
legsikeresebb magyar scifije, amit egy pillanatig sem hiszek el, de örülök
neki. Magjegyezném, hogy ami sikeres, még nem biztos, hogy jó. A népszerűség
nem minőségi kategória. A Katedrálist nem a legjobban megírt regényem, aminek
nyilván az az oka, hogy az első volt. Ma már egészen máshogy írnám meg, például
sokkal rövidebb lenne, a terjedelme sajnos komoly akadálya az idegen nyelvű
megjelenésnek. 1800 oldalt nem fognak kiadni angolul egyetlen európai szerzőtől
sem első megjelenésként, nemhogy egy magyartól.
– Ez most úgy hangzott, mintha akadályt
jelentene, ha valaki magyar.
– Sajnos egyre
inkább az. A legnagyobb baj, hogy a magyar irodalom nincs fenn a világtérképen,
Molnár Ferenc és Harsányi Zsolt óta a magyar irodalom nem tényező a világ
irodalmi életében. A kortársak közül Nádas Péter talán az. Hajnóczy Péter, aki
tényező lehetett volna, meghalt fiatalon 1981-ben.
– Azért látsz esélyt a Katedrális külföldi
megjelenésére?
– Szélsőjobbos
politikusok előbb lesznek díszvendégek a csatkai cigánybúcsún.
– Mondanál pár szót a Mysterious Universe
kezdetéről?
– Szélesi bort
ivott én sört. Hüse Lajos barátunknál voltunk Napkorban. Buliztunk, éjjel
néztük a csillagokat, és kitaláltuk. Amikor '98-ban kijött az első három Brett
Shaw-történetem, Szélesi kitalálta a York Katchiken űropera-sorozatát. 2000
elején vetettem fel, hogy mi lenne, ha összedolgoznánk? Shaw és Katchiken
együtt! Ez annyira lehetetlen, hogy akár zseniális is lehet. Ez lett aztán Mysterious
Universe, ami a hibái mellett a magyar sci-fi történetének egyik
legsikeresebb sci-fi ponyva-sorozata, a húsz vagy mennyi kötetével. Na, most a
közös munka úgy nézett ki, hogy Szélesi az elején mindent átírt, amit a Brett
Shaw történetekben leírtam, csinált egy kisebb univerzumot, kitalálta a
féregjáratokat és a paradimenzionális tereket. Kitaláltunk vagy kéttucat
regényt, amit sosem fogunk megírni. Így kezdődött. Ahogy a Mysterious Universe
ma kinéz, az Sándor keze munkája, őt tessék dicsérni vagy szidni.
– Kalandor Kiadó, Hadak útja sorozat…
– 2000-ben keresett
meg a kiadó tulajdonosa Király Gábor egy olyan regénysorozat ötletével, ami – ő
fogalmazott így – az ősmagyarság társadalmi és kulturális környezetében
játszódik. Ez lett a Hadak útja sorozat, aminek öt kötete jelent meg 2006-ig. A
sorozat első kötete, az Isten ostorai második kiadása lett a Gold Booknál
2011-ben indult Torda-trilógia első kötete, ennek második kötete a Naptól
vagyok, Holdtól vagyok, amit eredetileg a Hadak útja zárókötetekének szántam.
Most készül a Fokos, amivel a Gold Bookos sorozatom trilógiává bővül. Tudom,
hogy bonyolult, de a Kalandor pár éve jogutód nélkül megszűnt és a Gold Book
csak olyan feltétellel adta ki a Naptól vagyokat, ha előtt kihozhatja az Isten
ostorait. Szólj, ha nem érted!
– A Jó nap ez a halálra az eddigi utolsó
sci-fi regényed (2003, Inomi Kiadó), utána már csak két novellád jelent meg a
MU világához. Tervezel új regényeket a közeljövőben?
– Jelenleg a
Fokoson dolgozom. Most azt gondolom, hogy ez lesz az utolsó történelmi
regényem. Nem tudom, utána mit fogok írni, lehet, hogy végrendeletet. Majd
meglátom, ha odaérek… Ja, hogy a scifiben újat? Most szó van arról, hogy
visszatérek a zsánerbe, mert hat különböző könyvkiadónál gondolják úgy,
tartozom még az olvasóknak pár Brett Shaw történettel. Majd meglátom. Az biztos,
hogy a Katedrálisnak még jó darabig nem lesz folytatása. Hogy milyen regényt
írok vagy tervezek, mindig azon múlik, hogy mennyire vagyok leterhelve
forgatókönyvíróként.
– 2005-ben megjelent a Le Chamane d’Attila…
– Az Isten
ostorai francia kiadása. Az egésznek az volt a legpozitívabb hozadéka, hogy
ültem a Magot kávéházban a St-Germain-des-Présen, néztem az embereket, és
tudtam, hogy másfél óra múlva író-olvasó találkozóm kezdődik a párizsi Magyar Intézetben.
Na, ilyenkor tényleg írónak érzi magát az ember. A Szajna csobogása nyilván
csodát tesz az emberrel.
– A francia megjelenést tartod írói
pályafutásod legnagyobb sikerének?
– Végül is,
igen.
– Számos regényed megélt második kiadást – a
Katedrális már harmadikat is –, van róla adatod, hány példányban jelentek meg
összesen? Van látható tendencia a régebbi és újabb, illetve a sci-fi és a
történelmi könyvek példányszáma között?
– A történelmi regényeim, ha csak az első
kiadásokat vesszük alapul, mindig jobban fogytak, mint a scifijeim, de nem
azért mert jobbak, egyszerűen a történelmi regényeket többen veszik, mint a
scifit. Még sosem számoltam utána, hogy összesen hány példányban jelentem meg
és fogytam el, de ha a különféle regényeim huszonakárhány kiadását vesszük
alapul, akkor nyilván több tízezer kötetről van szó. Írásból élek, de nyilván
nem regényírásból, abból ma nem lehet megélni Magyarországon.
– Most májusban jelent meg A háború művészete
és az Ármány éneke újabb kiadása. Következő regényed mondtad, hogy a Fokos
lesz? Ez mikorra várható?
– Ha nyár
végéig sikerül befejeznem, akkor kora ősszel, ha nem, akkor 2014 tavaszán.
– Még egy utolsó kérdés az irodalom témába. Ha
ma lennél kezdő, biztos, de kevésbé kreatív jövedelmi forrásokkal, és mégis
könyvírásra adnád a fejed, milyen téma, milyen műfaj foglalkoztatna? Látsz-e
valamit, ha körülnézel mai a világban, ami megragadja a fantáziád, és alkotásra
inspirál?
– Mindig előszeretettel
olvasom az angolszász könyvpiac különféle eladási listáit vezető bestsellereket.
Nézem, mi az a téma, mi az, amire harapnak az olvasók, egyesek mivel keresnek
egy rakás pénzt. Nos azt látom, hogy a témáknak semmi közük a mainstream
scifihez vagy a provinciális zsánerirodalomhoz.
– Van olyan, hogy provinciális zsánerirodalom?
– Ha egy
magyar író regényében a főhőst Szabó kettő Jánosnak hívják, akkor bizony van,
és mindegy, hogy mi a tematika. Provinciális magyar irodalomnak tartok minden
olyan irodalmi kísérletet, ami Soprontól balra nem érdekel senkit. Ilyen a
kortárs magyar irodalom nyolcvan százaléka. Scifiben és kalandregény
irodalomban még rosszabb az arány, ráadásul a magyar scifi Zsoldos Péter óta csak
önmaga árnyéka. Ha valamikor ki is adnak valakit angolul, robbanni ő sem fog,
összesen keres vele 300 eurót, aztán jó napot… Olyan ez, mint a zenei
tehetségkutatók. Akárki nyeri, akármilyen hangja van, ha kimegyünk egy
lepkehálóval New Yorkba, Harlemben fél óra alatt bármikor össze lehet fogdosni
három olyan feka csajt, akiknek különb hangja van. A legjobb magyar scifi a
tematikáját és a koncepcióját tekintve legfeljebb az európai középmezőnyhöz
tartozik… Mi volt a kérdés?
– Mit írnál, ha újra kezdhetnéd?
– Scifit biztosan
nem. Szerintem olyan regényeket írnék, mint Dan Brown. Történelem, vallás és
miszticizmus. Ezek a témák mindig bejöttek nekem.
– Mi a véleményed arról, hogy Brown sokak szerint
basic angolban ír?
– És keresett
vele eddig hatszázmillió dollárt. Mindenkinek el kéne döntenie a pályafutása
elején, hogy miért dolgozik, hogy miért ír. Van, aki érettségi tétel akar lenni,
van olyan, aki gazdag. Olyan is van, hogy valaki érettségi tétel és gazdag is
akar lenni egyszerre, de mire ez összejön, az illető általában halott. A
felesége jól jár, ha túléli.
– Hogyan indult a forgatókönyvírói
pályafutásod?
– 2003-ban
megkeresett egy producer, hogy írjak neki forgatókönyvet. Mondtam, hogy még
sosem írtam forgatókönyvet. Nem baj, próbáljam meg. Megpróbáltam. Ma abban a
szerencsés helyzetben vagyok, hogy a legtöbbet foglalkoztatott filmírók közt
tartanak számon. Szerintem jó időben voltam, jó helyen. Mellesleg a szakmát,
amennyiben az csak a különböző plot pointok és a mid point elhelyezéséről és az
inciting incident meghatározásáról szólna, tényleg meg lehetne tanulni
könyvből, vagy egy három napos kurzuson. Az egészen más kérdés, hogy a szakma a
kreativitásról és a fantázia kiteljesedéséről is szól, amit viszont semmilyen
kurzuson nem lehet elsajátítani. A neten például rengeteg honlap van, ahol
írást oktatnak. Az ilyen oldalakon mindig bele lehet futni olyan emberekbe,
akik például órákon át képesek vitatkozni olyan parttalan hülyeségeken, hogy a
mondaton belül hová kell rakni a pontosvesszőt, miközben az úgy nevezett magas
irodalom sosem a szabályok betartásáról szólt, hanem a nyelv adta lehetőségek
maximális kihasználásáról, a szabályok megszegéséről, sőt új szabályok teremtéséről.
Éppen ez a posztmodern lényege. Aki nem hiszi, olvasson Thomas Pynchont, a
központozás-mániásoknak meg javaslom tanulmányozásra Cormac McCarthy munkásságát.
Az írás, regényírás, filmírás, a kreativitásról szól, történet és cselekményvezetésről,
a karakterekről, a stílusról. Az írás mágia, lényege nem csak a szavak és a
vesszők, ahogy a szerelem sem pusztán sírás és párnák. Ezt nem tudom hol, és
mikor mondtam először, de annyira jó duma, hogy mindenütt elsütöm.
– Metamorphosis, 2007…
– Ha nem csak
a végleges forgatókönyv hetven százalékát sikerült volna leforgatni, akkor
nagyot durran a film. Ezt a lehetősséget látták meg és díjazták Esteponában és
Rómában, ahonnan így is elhozta a legjobb rendezés díját. Szerettem. Az első
megvalósult játékfilmem volt, amit Hódi Jenő barátommal közösen írtunk.
– Tűzvonalban – négy évad, hatvankilenc
epizód, kategória fődíj a 2008-as moszkvai DetectiveFest Nemzetközi Film és
Televízió Fesztiválon.
– A Tűzvonalban
előtt a magyar rendőrt kétféleképpen ábrázolták a moziban és a televízióban:
hülye volt, mintha egy rendőrviccből lépett volna elő, vagy merev arccal felolvasta
a szolgálati szabályzatot. Ezen akartam változatni. Persze nem volt hibamentes
a forgatókönyv, nem lehet tűpontos scriptet írni, ha alig egy heted van az
epizód írására, ennek ellenére a sorozat mérföldkő lett a honi televíziózásban,
amit egy rakás országba el lehetett volna adni, de a nemzetközi hang hiánya és
a képminőség miatt – nem HD-re forgott – ez nem sikerült, a nagy érdeklődés
ellenére. Máig analizálják, hogy mi volt a sorozat rejtett üzenete, ha jól
emlékszem az origón volt velem egy interjú, ahol azt fejtegettem, hogy a
Tűzvonalban az elmúlt húsz évről is szólt, hogy nálunk nem volt igazi
rendszerváltás, hogy a régi gárda kirobbanthatatlanul beépült a hatalomba, csak
átfestette magát. Ennek mintapéldája volt Kolonics tábornok. Volt egy jelenetem,
amit már az első évadban el akartam sütni, és utána következetesen mindig, de a
rendezők produceri utasításra sosem forgatták le. Bordás megkérdezte Kolonicstól,
hogy „Dénes nem voltál te III/III-as véletlenül?..., amire azt a választ kapta,
hogy „át lettem világítva”. Erre Bordás: – „Nem kéne már izzót cserélni abban a
kibaszott gépben?” Mindenki értse, ahogy akarja. A negyedik évad harmadik
epizódjának végén aztán megcsináltuk a jelenetet, akkor már tudtuk, hogy nem
lesz tovább, mert az m1 a gazdasági válságra hivatkozta átpasszolta a sorozatot
Duna Televíziónak, amiről köztudott, hogy a nyugdíjasokon és a volt
munkásőrökön kívül nem nézi senki.
– Hacktion – két évad, harminc epizód,
kategória fődíj a 2012-es jaltai Nemzetközi Film és Televízió Fesztiválon.
– Hangsúlyozom,
hogy a díjat az első évad kapta, mert ami most fut az m1-en semmiben sem
hasonlít az igazi Hacktionre, koncepciójában, stílusában, még a címében is más:
Hacktion – újratöltve. Szerettem írni, sajnos nem voltak optimálisak a gyártási
feltételek, volt hogy több epizódon keresztül nem tudtam kihozni a szereplőimet
az épített díszletekből, ráadásul a nyolc állandó karakteremből négyet eleve ki
kellett írnom, és kettővel meg nem lehetett folyamatosan dolgozni. A sztori egy
idő után már nem arról szólt, amiről eredetileg akartam, hanem arról, hogy hol
vannak, mikor kerülnek elő az Oroszlán Szonja és Szente Vajk által megformált
karakterek. Ennek ellenére az első két évad olyan témát járt körül, amihez még
senki sem mert hozzányúlni nemzetközi szinten sem: a Hacktion a világot kormányzó
láthatatlan hatalomról szólt, amit a sorozatban Coriolanusnak vagy Novus Ordo
Seclorumnak nevezek.
– Ez ismerős a Mysterious Universe világából.
– Akár abból,
akár az öreg Bush után szabadon. A lényeg, hogy minden Hatalom hazudik, minden kormány
hazudik, ellenőrzik a telefonjaidat, az emailjeidet, ellenőrzik az életedet,
hamarosan a gondolataidat is. „A Nagy Testvér nem figyel, a Nagy Testvér
vezérel”, mondta Kezelő az első évad végén, akiről a néző azért nem tudta meg
soha, hogy kicsoda, mert a láthatatlan hatalom képviselői arctalanok és
névtelenek. Ő a Kezelő, aki kezeli az életedet! A sorozat üzenetét csak szűk
réteg értette, aminek roppant mód örülök, mert kifejezetten arra törekedtem,
hogy húsz év múlva legyen igazán aktuális, ha akkor megnézi valaki, talán azt
mondja, jé ezek a rafkós magyarok már akkor tudtak valamit. A Hacktion első két
évada egy kódolt üzenet, amit eddig csak az orosz zsűri tudott dekódolni, adott
is neki egy kategória fődíjat. A most futó sorozat nekem olyan, mintha a régi
Hacktion spin-offja lenne, egy átlagos bűnügyi sorozat, tipikusan kelet-európai
megoldásokkal, ami nem akar üzenni semmit, legfeljebb szórakoztatni, arra pedig
biztosan alkalmas különben nem jönne ősszel az ötödik évada.
– Ha felkérnének, hogy vedd át újra az írását,
elvállalnád?
– Nem. Ahol az
ember egyszer sas volt, oda nem megy vissza verébnek.
– Össze tudnád hasonlítani a magyar és a
nyugati tévésorozat gyártást? Melyiknél fordul elő gyakrabban, hogy a
forgatókönyvíró tudtán kívül kinyírják egy szereplőjét?
– Összehasonlítom!
Tessék elképzelni egy kukásautót és egy Ferrarit egymás mellett. Persze hosszan
elemezhetnénk, mi a különbség, de minek? Nem kell ahhoz a szakmában dolgozni,
hogy tudjuk, pénz nélkül csak a szarral lehet gurigázni. Amíg egy Lady Gaga-klipp
többe kerül, mint egy magyar gyártású sorozat komplett évada, ami alsó hangon
12 epizód, amíg a mi évad-költségvetésünkből legfeljebb az NCIS két epizódját
lehetne leforgatni, ne álmodozzunk nemzetközi színvonalról, és akkor arról ne
is beszéljünk, hogy nálunk nem divat leforgatni az elfogadott forgatókönyveket,
ami nem azért van, mert a rendezők imádnak improvizálni. Rá vannak kényszerítve
az egyszerűsítésre, különben kifutnak az időből. Magyar televíziós sorozat így
sem létezik túlforgatás nélkül. Nem az írókkal, rendezőkkel, operatőrökkel van
a baj, a szakembergárda világszínvonalon dolgozik, a probléma a kreációra fordítható
idő, ami töredéke annak, ami mondjuk az USA-ban egy valamirevaló sorozat írói a
forgatókönyvek fejlesztésével töltenek. A másik égető probléma a gyártásra
fordított idő. Ha alsó hangon csak öt nap van egy epizód felvételére, és abból csak
egy napunk a külsőkre, akciókra – mert nincs több – akkor a további napokon
legalább 12-15 hasznos percet kell felvenni, ami egy vicc. Ugyanezt elmondtam
tavaly a Millenárison, ahol egy kerekasztal beszélgetést tartottunk a televíziós
sorozatírásról. Akkor Andrew Vajna úgy reagált a felvetésemre, hogy mindez nem
valós probléma, mert ő is öt nap alatt gyártotta a Sarah Connor Chronicles epizódjait.
Ez még meglepő is lett volna, ha utána nem teszi hozzá, hogy ezt 120 millió
forintnak megfelelő USA dollárból tette per epizód, és akkor innentől mindjárt
más a leányzó fekvése, mert ennyi pénzből persze, hogy lehet öt nap alatt
gyártani, ugyanis amíg a színészek vígan elvannak a zöld háttér előtt, közben a
second unit felrobbantja fél Los Angelest, a stúdióban van építőstáb, van bontóstáb,
magyarán négy stáb dolgozik egyszerre, a hab a tortán, hogy epizódonként kábé
ötvenmilliót lehet fordítani utómunkákra. Szóval öt nap és öt nap között látok
hangyafasznyi különbségeket. Nálunk a second unit a büfé! A másik kérdésre válaszolva:
A forgatáson történő karaktergyilkosság gyorsan kiderül, főleg ha akkora
baromságot követ el a rendező, hogy a lemészárolt karakter a további epizódokban
is játszik, mi több a main castban van (főszereplő). Volt olyan esetem a
Tűzvonalban harmadik évadának forgatásán, hogy felhívott Bicskey Lukács, és mondja,
hogy lelőtték. OK, mi a baj, így volt megírva! A forgatókönyv szerint golyóálló
mellény van rajtad, és nem lesz semmi bajod! Igen ám, de vérpatront raktak rá, szó
szerint kinyírták, mondja Lukács. Ez azért volt gáz, mert még hat epizódban
játszott. Kimegyek a forgatásra, kérdem, mi van? Stábértekezlet. A producer
bejelenti, hogy Tibikém a Bicskey túl sokat szerepel, és úgy döntöttek, hogy lelövik,
a többi könyvből húzzam ki, kérek-e kávét? Támadt egy kis vita, aminek az lett
a vége, hogy természetesen a karakter nem halt meg, csak eljátszottuk a halálát,
mert nem csak a valóságban, hanem a fikcióban is vérpatront raktak rá, hogy félrevezessék
a rosszfiúkat, akik ki akarták nyírni. A producert végül az győzte meg, hogyha
most át kell írnom hat könyvet, akkor az neki nagyon sok pénzébe kerül.
– A megírt forgatókönyveidnek hányadrésze jut
el a megvalósításig?
– A televíziós
forgatókönyveim eddig kivétel nélkül, a nagyjátékfilmjeim közül csak kettő, a
Metamorphosis és a Pillangók, utóbbinak most volt a premierje a Moszkvai
Filmfesztiválon. Sok nagyjátékfilmet írtam, a legismertebbek a Munkácsy és a Toldi.
Az elsőt olyan indokkal utasította vissza a Filmalap, hogy a koncepció nem túl
meggyőző a várhatóan nagy gyártási költségek mellett, a Toldi pedig egy éven át
versenyben volt Pálfi György Toldijával. Utóbbi lett a befutó, mert látványvilágában
és koncepciójában közelebb áll a mainstream tömegfilmhez, mint a miénk. Nem rég
olvastam valahol, hogy Pálfi úgy képzeli el Toldit, mint Batmant, na mi meg
Káel Csabával úgy képzeljük el Toldit, mint a legnagyobb magyar eposzt. A
Toldink főhajtás lett volna Arany János előtt, akit talán, ha John Goldként
tüntetünk fel a forgatókönyvön, most mi lennék beljebb 900 millióval.
– Szerinted, miért van ez?
– Mert Magyarországon
vagyunk. Visszatérve a kérdésre, azt hiszem jelenleg nekem van a legtöbb
eladott, de le nem forgatott forgatókönyvem, amit azért tartok jelentős
sikernek, mert Joe Eszterhas ugyanezt állítja magáról, igaz ő ezt az Egyesült
Államokban mondja, ami nagyon nem ugyanazt jelenti, ha az anyagi oldalát nézzük
a dolognak. De azért jó érzéssel tölt el. Mellesleg szokták volt mondani, hogy
a forgatókönyvírásnak három lépcsőfoka van: amíg dolgozol, és nem tudod mi lesz
a könyv sorsa, csak piszkolod a papírt, aztán ha sikerül eladnod, akkor
elmondhatod magadról, hogy eladtál egy forgatókönyvet, és ha gyártásba kerül,
akkor elmondhatod, hogy csináltál egy filmet. Valójában a második lépcsőfok a
profik játszótere, mert nagyon sok író meg sem kapja a pénzét, holott a könyvét
leforgatták. Találkoztam olyan producerrel, akik kerek-perec megmondta, hogy az
író örüljön, ha utólag kifizetik, másrészt ma már bármilyen lúzer forgatókönyve
gyártásba kerülhet, a végeredményt meg lehet nézni a moziban. Az ilyen filmek
megtekintését olyan pároknak ajánlom, akiknek nincs lakásuk, ahol szerethetik
egymást. Beülnek szépen a legújabb magyar filmre, és garantáltan kettesben
lesznek.
– Mik a közeljövőbeli terveid?
– A sajtóban
is megjelent, hogy Szabó Istvánnal dolgozom a Bethlenen. Bethlen István Magyarország
miniszterelnöke volt 1921 és 31 között, minden idők egyik legjobb és
legsikeresebb politikusa volt, az élete érdemes a feldolgozásra. Ha nem tudjuk
megcsinálni mozinak, akkor lehet, hogy megcsináljuk tévéfilmnek. Szabó István egészen
beleszeretett a témába és én is.
– Milyen érzés filmet írni egy Oscar-díjas rendezőnek?
– A szakmában
ennél nincs feljebb. Megtiszteltetés olyan emberrel együtt dolgozni, akitől egy
hét alatt többet lehet tanulni, mint mástól egy életen át. Másrészt az emberben
fokozódik az érzés, hogy már csinált valamit az életében. Ugyanezt éreztem,
mikor Szörényi Levente felkért, hogy írjak alapdrámát a legújabb operájához. Ez
lett az Árpád népe.
– Más filmes munkák?
– Egy másik
filmet is tervezünk Szabó Istvánnal közösen, de erről még nem beszélnék.
Jelenleg egy új televíziós sorozaton dolgozom, ami – ha megvalósul –, 2014-ben
kerül képernyőre. Erről sem mondhatok többet, ahogy arról a nagyjátékfilmről
sem beszélhetek, aminek az írására a napokban szerződtem le. Ha az említett
munkáim közül bármelyik hivatalossá válik, a hír megjelenik a honlapomon. Maradjunk
annyiban, hogy folyamatosan dolgozom, forgatókönyvíróként egy évre előre be
vagyok táblázva.
2013 június
2013 június
"A kortársak közül Nádas György talán az."
VálaszTörlésA humorista? Nem Nádas Péterre gondolt az író véletlenül?
De igen! Én kérek elnézést, kijavíttatom! :)
VálaszTörlésFonyódi