–
Most jelent meg az Alkonyőrzők című regényed. Mesélj róla!
–
A történet egy olyan jövőbeli világban játszódik, amelyikben a
család jelentőségét veszíti, az ember a biotech cégek termékévé
válik, és egy természetesen született gyereknek nincs hely. A
világ elmaradott felében azonban akadnak páran, akik úgy
gondolják, márpedig ők tudják, hol lenne a helye egy ilyen
gyereknek. Csakhogy ezt mindannyian másképp gondolják, és
megpróbálják kijátszani egymást. Találkozunk egy apával, aki a
kislánya keresésével nemi harcok talajára épült hatalmak
összetűzésébe keveredik, megismerkedhetünk egy tudatáttöltés
által kémkedő, hirtelen megöregedett nővel, a furán viselkedő
fiatal klónjával, és végigkövethetjük egy régi értékeket és
régi szerelmet őrizgető magbankár küzdelmét.
–
Milyen volt a novellák után regényt írni?
–
Hát én igazából mindig regényeket írtam, nekem az írás a
regényírás folyamatáról szólt. Nagyon nehezen tudok eladni
magamnak ötletet, ha sikerül, akkor már van annyira fontos és
bonyolított, hogy kibontsam azt egy regényben. Soha nem jutott
eszembe, hogy novellát is írjak, amíg Andy Baron nem kért egyet
tőlem az irjunk.hu-ra. Mondtam neki, hogy én olyant nem tudok, de
nem hitte el, sőt Demeter Attilával karöltve jól megdicsérték
az első próbálkozásomat. Ettől aztán vérszemet kaptam –
sajnos vagy sem – és így született meg az a klónos novellám
is, ami az Alkonyőrzők kezdetleges verzióját ihlette.
Azóta
írtam még novellákat, de rendre elégedetlen voltam velük.
Hiányoltam azt az érzelmi befektetést és jelentőséget, amit a
regényeknél tapasztaltam, és talán ezért is születtek bizarr
végek, mint valami kísérletnél. Amúgy egyre kevésbé értem,
miért mondják sokan, hogy ha jó regényt akarsz írni, akkor sokat
kell novelláznod. A kettő eltérő műfaj, megvannak a különböző
nehézségei és mechanizmusai. Szerintem aki jó regényíró, az
nem feltétlenül ír ütős novellákat, és nem biztos, hogy kell
is írnia ebben a műfajban is, aki meg jó novellista, és boldog is
ezzel, annak ugyanúgy kijár az írói elismerés, még ha nem is
hoz össze egy regényt. Azt kell gyakorolni, amiben alkotni akarunk,
és ha mindkét műfajban akarunk, akkor mindkettőt külön-külön
gyakorolnunk kell a fejlődéshez.
–
Az első lépések a szakadék felé, avagy mikor jöttél rá,
hogy író leszel?
–
Már tizenhárom éves korom körül rám tört a késztetés, hogy
teljesen kitalált dolgokat hazudjak papírra és regényeknek
nevezzem őket, de valahogy nem éreztem egy olyan elhatározás
szükségességét, hogy egy nap majd író leszek. A szememben igazi
foglalkozás a haditudósítás volt, a hivatás pedig a torna és a
tánc. Az írás olyasmi volt, amit az ember titokban csinál, mert
túl intim, és csak magáért teszi. Életérzést jelentett, azt,
hogy az ember minden este leül egy kinyúlt fehér pulcsiban egy
teával, és szép mondatokat hoz elő a fáradt lelkéből. Olyasmit
jelentett írónak lenni, amivel már rendelkeztem. Inkább a
környezetem ragasztotta rám, hogy biztosan író leszek, mert
folyton mindenhol csak írok, ellenkező esetben komoly gond van
velem. Igazából még most sem jöttem rá, hogy író vagyok-e,
majd meglátom a harmadik-negyedik kiadott kötet után.
–
Kik a kedvenc alkotóid, mennyire hatottak rád az írói stílusod
kialakulásában?
–
Utólag nem tudom felmérni, hogy melyik írók hogyan hatottak a
fejlődésemre, mert különböző korszakok váltották egymást,
krimi-korszak, romantikus-korszak, klasszikusok korszaka, teológia,
majd a spekulatív irodalom felfedezése, így negyven fele végre
mindenevő lettem, és már nem tematika szerint választom meg az
olvasnivalóimat, hanem a minőség a szempont. Bár íróként még
mindig inkább azoknak az íróknak a hatása tudatosul bennem, akik
tematikailag hatnak rám, mint például Huxley is, és nem csak a
Szép új világgal, de talán az esszéivel még inkább. Mostanában
Margaret Atwoodot nevezném meg, ha kedvenc írót kérdeznek, mert
neki nemcsak a témáit érzem fontosnak, de a stílusát is nagyon
szeretem, meg azt az egyediséget is, ahogyan a témákhoz nyúl.
Miéville-nél tapasztaltam még, hogy a stílusáért odavagyok,
csodálom a weirdségét is, de nála a történetvezetéssel nem
mindig sikerül kibékülni. Rendre akad egy-egy író, akit irigylek
ezért vagy azért egy könyvénél, de olyan nem szokott
előfordulni, hogy pont olyant szeretnék írni vagy olyanná válni,
mint ő.
–
Milyen volt, amikor először megjelent egy
írásod? Hosszú volt az út odáig?
–
Lehet, nem számít megjelenésnek, de első sikerélményként azt
tartom számon, amikor tizenéves koromban Miska bácsi a rádióban
felolvasta az emberiség jövőjéről írt levelemet. Ott állt a
rádiónk az ablakpárkányon, odagyűlt a család.
Nagy eseményként éltem meg, a dedikált ajándékkönyvet mégis
nagyobb megtiszteltetésnek éreztem.
–
Az írásaid közül melyekre vagy a legbüszkébb?
–
A legtöbb írásomat nem szívesen vállalom, és nem érezném
veszteségnek, ha mondjuk, nem maradna fenn az utókornak,
de most az Alkonyőrzőkre büszke vagyok.
–
A regényed kétféle borítóval jelent meg, két kiadói
kategóriában. Akkor ez most azt jelenti, hogy egy jó regényt
írtál, ami nem fért be holmi leszűkített keretek közé? :)
–
A leszűkített keretek nem jelentik azt, hogy ami oda befér, az nem
elég jó, ahogyan a több keretek közé beférő regény sem
feltétlen jó. Ez egyáltalán nem minősítés, csupán marketingi
döntés a kiadó részéről, amelyik minden tőle telhetőt megtesz
azért, hogy felhívja minden olyan olvasó figyelmét a könyvre,
akit esetleg érdekelhet. Mi, olvasók, sajnos képesek vagyunk egy
könyvet megítélni, sőt, mindent tudni róla a borító színének
alapján. Az Alkonyőrzők egyrészt egy fiatalos tempójú kalandos
disztópia, ami nagy hangsúlyt tesz a kapcsolatokra, ugyanakkor többrétegű is, és olyan témákkal foglalkozik, mint a nemi harcok, az
elmúlás, a gyerekvállalás, és a kultúránk női testhez való
hozzáállása. A háromból két nézőpont-karakter férfi, ők
másképp élik meg a problémákat, és ez is ludas lehet a kétféle
besorolásban. Ez egy óriási lehetőség, megtisztelő bizalom egy
elsőkönyves számára, de ugyanakkor kockázat is, hiszen azzal
együtt, hogy a regény több emberhez eljuthat és akár két
olvasóréteget is szórakoztathat, annak az esélye is nő, hogy
több olvasó akad, akinek nem fog tetszeni. Éppen azért, mert
sokfélék vagyunk, az is elképzelhető, hogy sokan lesznek, akiknek
a regényben valamiből vagy túl kevés lesz, vagy túl sok.
–
Két évvel ezelőtt mit gondoltál, hol
tartasz két év múlva az íróskodásban, bejöttek a számításaid?
–
Két évvel ezelőtt pont beküldtem a regényemet az Aranymosás
pályázatra, bár tudtam, hogy mivel eléggé mindent vagy
semmit-típus vagyok, ha nem sikerül a pályázat, akkor évekig nem
fogok felállni belőle regényíróként. Visszaöltöm csendesen a
régi, kinyúlt fehér pulcsit és kész. Mégis muszáj volt
megpróbálnom. Motivált, hogy van egy ilyen nyílt, nagyszabású
pályázat, mert korábban egész életemben ahhoz szoktam, hogy
mindenhol csak akkor érsz el sikert, ha van ismeretséged vagy
pénzed, és hogy nekem valahogy karmaszerűen mindig pont ez a kettő
hiányzik. Sajnos a korábbi megmutassam mit írtam?-
próbálkozásaim is ezt igazolták, mert egy másik kézirattal való
kilincseléskor még a hagyományos kiadóktól sem azt kaptam, hogy
legyek szíves és fejlődjek, hanem hogy küldjek pénzt, és akkor
okés író vagyok. Valahogy ilyenkor az ember nem hiszi el, hogy ez
tényleg siker, és hogy amit ír, az kell. Két évvel ezelőtt
tehát szükségem volt több szempontból is az Aranymosáson való
megmérettetésre. Most a feszesebb pulcsi még picit furcsa, de
azért örülök, hogy az utóbbi időben a siker lendített ki, és
nem a kudarc.
–
Miért írsz? :)
–
Lehet, hogy még mindig annak a gyereknek a beteges fantáziáját
szolgálom, aki a csínytettek ötletforrása volt a környéken, de
az is lehet, az isteni hatalom illúzióját szolgálom, amint
megteremtett világhelyzetek fölött rosszallóan csóválhatom a
fejem, embereket gyúrhatok, szituációkba sodorhatom őket, jól
elbánhatok velük, némelyeket veszni hagyhatok, hisz ez a sors,
mások számára pedig kegyelmezek és menekülési útvonalat
szántok. És közben elvárom, hogy szórakoztassanak. Persze,
lehet, hogy ártatlanul csak keresem az összefüggéseket és a
flow-állapotot, mert ettől a tűrhetőbb verzióm életre kel.
Bármi is az igazság, az írás által kinyújtózkodik a lelkem.
–
Erdélyben élsz, Brassóban. Ez korlátoz valamelyest írói
munkásságodban?
–
Az írás magányos tevékenység, egy lakatlan szigeten is lehet
remekműveket létrehozni, sőt, tehát semmiképpen sem korlátoz.
Viszont ha éppen írós előadásokról, könyves rendezvényekről
vagy találkozókról van szó, akkor ezt mindig nagy lemaradásként
élem meg.
–
Mit írsz most, mik a közeljövőbeli terveid?
–
Még a tavaly elkezdtem egy történetet, amiben egy párhuzamos
világnak meggyűlt a baja azzal, ahogyan a közösségi médiát
használjuk. Egy picit darkosabb, mint az Alkonyőrzők, és
mondanám, hogy ilyen vagy olyan sci-fi lesz, de hát egyelőre ez a
történet is eléggé lóg a levegőben, már ami a szigorú
besorolását illeti; én írás közben
ezzel nem foglalkozom.
Kedves Bartos Zsuzsa!
VálaszTörlésTetszenek az elképzeléseid, ahogy felsorolod a miérteket,az alkotás során. Szinpatikus a kinyult, fehér pulover is. Egészben szinpatikus vagy, el fogom olvasni a könyvedet. Szeretettel Albina
Kedves Albina!
TörlésKöszönöm szépen. :)