–
Az Ünnepi Könyvhéten két megjelenő novelládat is dedikálod.
Ez egy kis kikacsintás a következő regényed előtt?
–
Így is felfoghatjuk, de nem volt szándékos. Igyekszem évente
produkálni legalább egy novellát, ezúttal azonban nem készültem,
mert gőzerővel dolgoztam az Eretnek című regényem
befejezésén. Azonban úgy esett, hogy megkeresett Farkas Zoltán, a
Főnix Könyvműhely tulajdonosa, hogy írjak a készülő Ajtók
és átjárók című kötetbe. Megtisztelő volt a felkérés,
képtelen voltam nemet mondani. Vancsó Évával a szerkesztés
közepén jártunk, amikor üzent Szélesi Sándor az Ad Astrától,
hogy írhatnék neki is valamit a Távoli kolóniák c.
antológiába. Az ilyen kérésekre lehetetlen nemet mondani. Nehéz
volt kilépni az Eretnek középkorából, stílust és műfajt
váltani, de minden szempontból megérte. Szakmai gyakorlatként
szintúgy, mintahogyan az Olvasók örömére is. Egyébként valóban
jól jönnek ilyenkor a kisebb megjelenések, hiszen egy szerzőnek
fontos, hogy a neve ismét köztudatba kerüljön az új regény
megjelenése előtt.
–
Az Ad Astra idei, Távoli kolóniák címet viselő
novelláskötetében található az Otthon című írásod. Mondj
róla pár szót!
–
A sci-fi távol állt az aktuális lelkiállapotomtól, mert egész
lényemmel a XIII. századi Magyarországra koncentráltam.
Szerencsére Szélesi Sándor lökött rajtam egy nagyot, és onnan
már könnyen ment az írás. Nehéz úgy beszélni róla, hogy ne
áruljak el túl sokat, mert a téma már csak a kötet címéből is
adódik. A történet egy távoli kolónián játszódik, egy fagyos
felszínű bolygón, ahol a kutatók anomáliára bukkannak a jég
alatt.
–
A Főnix Könyvműhely Ajtók és átjárók című kötetében
pedig A bánat könnyei jelenik meg. Ez az első fantasyd?
–
Írtam egyet még valamikor középiskolásként, ami vagy bekerült
az iskolaújságba, vagy nem − már nem emlékszem pontosan. Sőt,
általánosban csináltam „lapozgatós” könyvet is. De elismert
szerzőként valóban ez az első fantasym. Bár annakidején többek
között Drizzt Do’Urden kalandjain, és a Dragonlance krónikákon
nevelkedtem, szerzőként nem szeretek a klasszikusnak tekinthető
sémákban mozogni. A bánat könnyei egy fiatal lányról szól, aki
plátói vonzalmat táplál egy családos férfi iránt. Úgy tűnik,
esélye sincs, ám ekkor egy vásári mutatványostól
visszautasíthatatlan ajánlatot kap, amitől úgy érzi, végre a
saját kezébe veheti a sorsát. De többet nem mondanék. Legyen
elég annyi, hogy szívszorító történet.
–
Általában a novellásköteteket kevesebben keresik, mint a
regényeket. Szerinted miért van ez?
–
Ha magamból indulok ki, akkor azért, mert jólesik elmerülni egy
világban. Csodálatos érzés együtt lélegezni a karakterekkel,
aggódni értük, és megélni az örömeiket. Ez semmihez sem
fogható, és amikor véget ér, akkor nehéz elengedni őket. Azt
hiszem, ezzel nem vagyok egyedül, ezért is népszerűek a
többkötetes regények. Ugyanakkor én személy szerint imádom a
novellákat. Tökéletes társaim egy kád vízben ücsörögve, vagy
egy utazás során. Vagy csupán olyankor, amikor nincs időm többre.
Egy novellát olvasva nem tudjuk, hogy mire számítsunk – és pont
ez benne a jó, vagy éppen az elrettentő. Éppúgy lehet
hangulattörténet, mint mélyen szántó pszichológiai impulzus,
vagy pusztán „csak” szórakoztató írás. Nem tudjuk előre, és
ez bizonyos élethelyzetekben visszatartó erő. Az embernek jobban
meg kell erőltetnie magát, hogy felvegye a ritmust, és a szerző
gyakran gondolkodásra, önismereti elemzésre, és a dolgok
átértékelésére készteti.
–
A közelmúltban melyik elolvasott könyv nyerte el a tetszésedet,
és miért az?
–
Az utóbbi időben többnyire szakirodalmat olvastam. Ez nem olyan
borzasztó, mint amilyennek hangzik, mert ha nem élvezném, nem
csinálnám, vagy más témát választanék a regényeimhez. Na,
pont ilyenkor jó egy novelláskötet.
–
A közelmúltból melyik írásoddal vagy a legmegelégedettebb,
és miért éppen azzal?
–
Nem szeretek olyan munkát kiadni a kezeim közül, amivel nem vagyok
elégedett. És ha én nem vagyok az, akkor az olvasótól sem
várhatom el. A bánat könnyei és az Otthon két
külön műfaj, ezért is volt nehéz kilépnem a saját világomból,
hogy megírhassam őket. De éppúgy elégedett vagyok velük, ahogy
az Eretnekkel is.
–
Hogy állsz a készülő regényeddel?
–
Befejeztem, a szerkesztőnél van. Apait, anyait beleadtam, minden
szerzői tapasztalatom legjavát. Az Eretnek a XIII. századi
Magyarországon játszódik, a főhőse pedig egy Domonkos-rendi
novícius, aki inkvizítor mesterével azért jön az országba, hogy
ellenőrizze a magyarság, és a közelmúltban letelepített kunok
lelki és hitbéli állapotát. A fiatal fiú úgy lépi át a
határt, hogy a magyarokról csupa rosszat hallott, és meglepődik,
amikor ennek ellenkezőjét tapasztalja. A dolog pikantériája abban
rejlik, hogy az Eretnek lényegében nem is regény, inkább
útinapló. Egy középkori utazó kalandjai, annak minden
stílusjegyével, mégis modern köntösbe öltözötten. A főhős
egy számára idegen világban jár, ennek megfelelően beszámol az
általa látottakról: a folklórról éppúgy, ahogyan a megélt
kalandokról is. A kétkötetes Akkon után mást akartam, valami
újat. Olyasmit képzelj el, mint Ibn Fadlan: Beszámoló a volgai
bolgárok földjén tett utazásról című írásában, amiből
aztán a 13. harcos című film alapját képező regény is
megszületett. Bár ez utóbbi már Michael Crichton munkája. Sokan
kérdezik, hogy az Eretnek az Akkon folytatása-e? Nem az, de
van kapcsolat a két történet között, ami majd a második
kötetben csúcsosodik ki.
–
Mik a közeljövőbeli terveid?
–
Az Eretnek egy háromkötetes regény első felvonása, így
ezt mindenképpen folytatom. De vannak közös terveink a Főnix
Könyvműhellyel, és két, fiatalabbaknak szóló köteten is
dolgozom.
Na, végre egy nagy volumenű ember! A papírvágó kés is jól áll a kezében. Ja, és a barátom! :)
VálaszTörlés