Két és fél
órája jártam a várost, be-benézegettem az olcsó lebujok ajtaján, hajléktalan
nők arcába bámultam közvetlen közelről, frászt hozva rájuk vagy
szörnyű-illetlen, kacérkodó vihogásra késztetve őket – kapualjakba húzódva
veszkődtem öngyújtóval-cigivel, pöffentettem idegesen a csillagos égnek a
füstöt és leheletem párafelhőjét – időnként biztonságot keresve tapogattam ki
zsebemben a csorba halászkést, kerestem elő a fém lapsüveget, csavartam le
kupakját, nyaltam bele a scotchba – aztán káromkodtam egy keserveset,
összecsapdostam tenyeremet, és folytattam végtelen körökbe vesző portyázásomat.
Sorozatgyilkos
járta a város utcáit – a hivatalos szervek persze tagadták a dolgot, elvégre
hogy beszélhetnénk gyilkosságról ott, ahol még a halál oka is ismeretlen? és
miféle-fajta gyilkos képes úgy ölni, hogy szárazra szívja áldozatai testét, nem
hagyva hátra mást, mint szikkadt bőrt, száraz izomrostokat és zörgő-koccanó
csontokat? Vámpír? Ugyan már! – és a rend bátor őrei, a bádogjelvényes dekások
elfordították arcukat, a szabályzatukba temetkeztek, a haláleseteket pedig egy
„ismeretlen betegség” verdikttel átlökték a kórboncnokok és epidémia-szakértők
asztalára – aztán mosták kezüket, műszak után itták sörüket – az eljövendő
áldozatokra meg nem gondolt senki, leszámítva néhány magamfajta fantasztát és
ködlovagot.
A lábam
lefagyott, a kezem gémberedett – két és fél óra épp elég volt, hogy zsigereimbe
is beegye magát az októberi éjszaka hidege – úgy döntöttem hát, megérdemlek fél
óra szünetet, némi melegséget és egy kis lélek-lazító zenét.
Örök
szerelmem-liebling-lokálom, a villogó cégér alatt, alagsor-sötétben megbúvó
Neoncsillag túlhaladt pályája zenitjén – már csak a falakra függesztett képek
emlékeztettek azokra az időkre, mikor a Ménkűkezű Melodious Thonk verte a
billentyűket a zongorán, a dühöngőben meg élveteg művészhorda bomolt a
bombasztik’ bibapra – előbb a Ménkűkezű maradozott el, ahogy felkapták a
producerek-promóterek, koncert-lemezfelvétel-koncert taposómalmába egyre
ritkábban fért bele a ’csillagbeli örömzene – és ahogy miszter Thonk
felszívódott, úgy koptak le lassan a mániákus hipszterek, az író-fajzatok,
beatköltők és pixie-frizurás, fiú-zakós, láncdohányos csajaik – a
csillag-ragyogás megkopott, a termek kiürültek – nem telt belé sok idő, és
szombat esténként is csak a pultnál kornyadozott néhány lecsúszott
alig-értelmiségi és környékbeli melós, a boxok és asztalok többsége üresen
várta a ki-tudja-mikori szebb időket.
Mint
javíthatatlan-szentimentális alak, szívesen néztem le ide néhanapján – nem
mintha olcsóbb lett voln’ más helyeknél, vagy a pult alól jobb pancsolt
szeszeket csöpögtetett volna a sztoikus arcú, deszka-szikár csapos – de a
stampedli töményem mellé ingyen kaptam egy adag nosztalgiát,
bezzeg-régen-hangulatot – az ilyet többre tartottam bármilyen pucc-partinál
vagy pia-felhozatalnál.
Éjféltájra
járt az idő, mire lekeveredtem a csehóba – legutóbbi látogatásom óta a
neoncégér egyik fele kiégett, és senki sem érzett magában erőt, se menedzser,
se gondnok, hogy megmoccanjon, és kicserélje a halott fénycsöveket – sötétbe
botladoztam hát le, és löktem be az ajtót.
Félház, ha
lehetett – ahogy letettem magam és körbenéztem, az az érzésem támadt, a negyed
népének üledéke gyűlt meg ebben a csendes, poshadt tóban – a szomszéd asztalnál
három göthös egyetemista-forma dugta össze fejét egy palack savanyú importbor
fölött, előttük könyvek, tollak, telifirkált papírok, tán vizsgára készültek
vagy világmegváltó dráma-írásra – odébb koszlott öltönyt, foszlott kézelőt és
hatodéve már nem divat csokornyakkendőt viselő, negyvenes fazon üldögélt, úgy
festett, mint egy kibukott könyvelő vagy rossz útra tért lovi-pénztáros,
izzadt, ivott, és megpróbálta szóval tartani és magába gabalyítani a
pincérlányt, de olyan szakállas szövegekkel, annyira fantáziátlanul, hogy
hallatára sírhatnékom támadt – a pincércica meg csak állt, kezében toll,
notesz, hóna alatt óntálca, arcán a kivégzésre váró márkinők és hullafáradt
gyapotszedő-asszonyok csendes beletörődése.
A sarkoban
apró termetű, zsakettes férfi dőlt az asztalára – mikor petyhüdt szemhéja alól
rám pislogott, megismertem, Mad Minor volt, a kiugrott zenekritikus és
jazz-rajongó, aki évekkel azelőtt elvesztette állását, mert nem volt hajlandó
valamelyik éppen futó Patty-Lou-Gloria-Rex-Frankie, vagy ki tudja, kiféle ócska
sztárocska bakelitjéről tapsikoló kritikát írni – mikor észrevette, hogy
észrevettem, kettőt biccentett, először felém, aztán egyet a színpadon
árválkodó zongora irányába – ezzel, tudtam, el is mondott mindent, amit akart,
vagy amit érdemesnek tartott – mert ő már évek óta olyan világban élt, ahol a zenén
kívül minden csak bosszantó mellékzöngének és akadályozó körülménynek számít.
Magamhoz
intettem a pincérlányt, Cutty Sarkot kértem meg egy doboz ’Strike-ot, és míg
vártam a rendelésemre, egy levél reklámgyufát forgattam az ujjaim közt – Kitty
Masszázsszalon, garantált felüdülés. Nyílt a mosdó ajtaja, angórakardigános,
kurtaszoknyás, gesztenyebarna macska toppant elő, osont el az asztalok közt,
huppant le dorombolva tömzsi kis legjobb-csúnyácska-barátnője meg egy üveg bor
mellé. Ahogy belefeledkeztem a látványába, isten bizony, egy villanásnyi időre
elcsábultam – francba a nyomozósdival, a hideg éjszakával, a sötét sikátorokkal
és a testetlen veszéllyel, cuppanjunk rá az angóra-cicára, vagy hemperegjünk
egy órácskát valami fülledt masszázsszalonban, olvassunk Baudelaire-t vagy Will
Carlos Williamst, míg kombinéra vetkőzött, édes-romlott lányok gyúrják és
gyömöszölik a hátunkat!
Csábultam,
kábultam, már álltam volna fel, mikor az angóra-macska oldalt döntötte fejét,
és a hangulatvilágítás furcsa fényjátékba kezdett a vonásaival – a csinos
pofira árnyék-gödrök vetültek, a csillagszemek alá karikák gyűltek – szomorú
halott-arc meredt rám vádlón, a poharak helyett fémhideg szikék csörrenését
hallottam, a piás vendégek duruzsolása a halottkém szenvtelen mormogásává
torzult, én pedig hirtelen elszégyelltem magam – míg franciaágyban heverésznék,
valaki mást talán épp akkor löknének a morgue tepsijébe a kérges ápoló-kezek.
Tűnődésemből
zaj rázott fel – a csehó végében mozgolódás támadt, egy nyúlánk alak ellökte
magát a pulttól, kezét zsebre vágva, könnyed léptekkel felsétált a sztédzsre,
derékból, mintegy mellékesen meghajolt a darvadozó szesztársaknak, cigarettát
dugott szája sarkába, majd leült a zongora elé.
Az első
pillanattól ismerős volt az arca, de nem tudtam hova tenni őt – koncertteremben
láttam, vagy egy délvidéki, frankomán bordélyban játszotta a talpalávaló
szvinget? folyami hajón találkoztam vele, vagy valami közép-nyugati
nihil-cityből menekült nyugatra, szerencsét próbálni, karriert alapozni?
Erőltettem az
agyam, ám hiába, kutakodtam az emlékeim közt, de pusztán lomokat találtam –
aztán, mintha csak a sors akart volna segítségemre sietni, a zongorista
beletúrt hajába, és ettől a mozdulattól hirtelen beugrott minden – Chet
Ballardnek hívták a tagot, keleti parti bárzongorista volt, Lenny Tristano
lelkes követője – minden hangzat a helyén, hibátlan akkordmenetek, pontosan
másolt dallam és ritmika – csak ép az egyedi íz, a csipetnyi személyes mocsok
hiányzott a túl-tiszta előadásából. Mikor legutóbb, egy tüzes-büdös,
ötvenharmadik utcai lokálban a beatnik-bandával belefutottunk az egyik
fellépésébe, a My Funny Valentine-ját hallva az a gondolatom támadt, hogy a
szemüveges, Bill Evans-frizurás, skatulyából húzott Ballard az ágyba is
csokornyakkendőben mászik, és még akkor sem veszi le a zakóját, mikor éppen meg
akarja dögönyözni valamelyik sipítozó, hollywood-szépfiúságra-érzékeny
rajongóját.
Meglepetésem
többszörösnek bizonyult – egyrészt csodálkoztam, mi szél fújta át a kontinensen
az otthon-bárban üldögélő, nyugodt vérű Chet-gyereket, másrészt utolsó
emlékeimhez képest a zongorista egész alakja ziláltabbnak és valahogy
élesebbnek tűnt. Nyakkendőjét elhagyta valahol, inge nyakát kigombolta,
szokásos-jól szabott öltönyét nyűtt, tweed sportzakóra cserélte – még az arca,
az alkata is szikárabbnak hatott, mint aki szűk, komor helyeken bujkált az
utóbbi hónapokban.
Ballard
lehunyta szemét, ujjait végigfuttatta a billentyűzeten, aztán tétován,
tapogatózva lefogott pár hangot – hosszú másodpercek, üres ütemek teltek el,
aztán megismételte, módosítgatta, formázgatta a töredéket – bal keze alól
szinte öntudatlanul tört elő a basszus-szólam, egy mániákus-következetességgel
ismétlődő, pár-hangos pattern, amibe a jobb kéz szeszélyes-rapszodikus módon
szúrt közbe egy-egy csillámló hangfürtöt – a közönség neszelt, a kókadozó fejek
felemelkedtek, a két pusmogó fruska elhallgatott, és a színpad felé hegyezte
fülét. Ballard az egészből semmit sem vett észre – fejét lehajtotta, nagy
levegőt vett, és hirtelen elhatározással, mint aki hosszas keresgélés után
végre megtalálta a mondanivalóját, a billentyűk közé csapott.
Mindig is
hittem a művészet, a zene hatalmában, abban, hogy érzékeket zavarhat össze vagy
kavarhat fel egy jól sikerült alkotás – de akkor és ott úgy éreztem, a hangok a
fizikai valónkra is hatással vannak – felkavarják a lokál állott levegőjét,
megrendítik a falakat, átjárják testem, porrá omlasztják a szívemben lerakódott
idegen anyagot.
Ballard
őrjöngve esett be az egyik ütembe, megtorpant a másikban, görcsösen ismételgetett
egy frázist, és épp egy pillanattal azelőtt fejezte le azt egy disszonáns
ökölcsapással, hogy unalmassá válhatott volna – hanyagul odavetett
akkordmeneteket szedett ízekre-arpeggiókra, hogy aztán pimasz-nyelvöltögetve,
négy ütemben megidézzen valami hollywoodi sláger-giccset, akár ha kikacsintana
ránk, hallgatókra, „na, ez kell, vagy inkább ez?” – azzal visszatért az
idegborzoló, szív-felrázó muzikális őrülethez.
A pult mellől
ekkorra előkászálódott egy teljesen elázott dobos is, beült a bőrök mögé, és
mólésan-molyosan, csak per bebop, tolni kezdte a metrikus ütéseket a lábcinen,
néha a lábdobon közbeszúrt egy-egy hangsúlyt – bár igyekezett szerencsétlenje,
a játéka olyannak tűnt a zonograszóló mellett, mint sápadt holdvilág a
verőfényes napsütésben, mint a sarki mosodáslány egy Botticelli-vénusz
szomszédságában – nem ő volt gyenge vagy rossz – a másik bizonyult
utolérhetetlennek. Ballard hátravetette fejét, összeszorított szemhéjai közül
könnyek csordultak ki, ujjai alól végtelen-magasba szökő, sosem-volt hangsorok,
dallam-töredékek, nem-is-létezhet-mégis akkordok törtek utat a valóságba –
zenéje magával ragadott, szökellve-szikrázva rántott a csillagok közé majd
ejtett a mélybe, hogy végül elandalodjak az utolsó akkordok váratlanul
letisztuló harmóniájában.
Ahogy Ballard
befejezte a dalt, a söntésen szétterült a néma csend – a csapos kezében megállt
a törlőrongy és a pohár, a kibukott könyvelő-fazon kezében hamu-rúddá égett a
cigaretta, a három összeesküvő főiskolás szájtátva meredt a zongoristára, az
angóra-cica tenyerét az arcára szorította, és némán mozgatta ajkait. Lassú taps
csattant fel – a hang irányába kaptam fejem, és megláttam Mad Minort, a kiégett
lelkű, megvesztegethetetlen kritikust, ahogy talpra szökve, szálegyenesre
húzott derékkal, szemében könnyekkel a színpad felé fordul, és összeüti
tenyerét.
A következő
pillanatban kitört az üdvrivalgás – poharak emelkedtek a levegőbe, a
jazz-mániákus arcok egymást bökdösték könyökükkel, „ez mi volt, öcsém,
hallottad?” – persze, hogy hallották, ittak, megborzongtak, nevettek, ott
tülekedtek Ballard körül, a kezüket nyújtogatták felé, meg akarták hívni egy
italra – az angóra-cica és barátnője áttörtek a rajongókon, szerelmetes
szemekkel bámulták az est hősét, rebegtek neki valamit, hogy mit, azt nem tudom,
a zaj elnyomta a szavukat – aztán már csak annyit láttam, hogy Ballard
lepattintja a barátnőt, átkarolja az angóra-cicát, és kettesben kivonul vele a
teremből.
Kínzó deja vu
támadt bennem – ezt a képet láttam vagy elképzeltem már valahol, valamikor –
mérlegeltem, finomítottam, újra- meg újrajátszottam, majd mint semmire sem jó
kacatot, félredobtam. Mikor? Miért? – az elmémbe tóduló emlékfoszlányok – egy
halott lány összeaszott arca, egy kockás harisnya, egy szakadt fülű retikül,
egy tárca, néhány bankó és egy szamárfüles koncertjegy – mozaikká álltak össze,
rideg pontossággal, visszavonhatatlanul – minden a helyére került.
Kirúgtam magam
alól a széket, ököllel-két könyökkel törtem magamnak utat a hökkent vendégek
között, asztalokon ugráltam át, székeket borítottam fel – kizuhantam a
folyosóra, egy hangos döndüléssel becsapódó ajtó felé vetettem magam – lépcső,
hátsó kijárat, macska menekült fújva és miákolva – felszedett térkövek,
téglahalmok közt szlalomoztam, megbotlottam valamiben, egy feszítővas volt –
felkaptam, és a fogam közt káromkodva, nekidühödve iramodtam a sikátor vége
felé, ahol két pár láb zörömbölt fel egy négyszintes bérház otromba-széles
tűzlépcsőjén.
A tetőn értem
őt utol, a komor kémények, rozsdálló antennák, ott feledett kábelkötegek és
feltarajosodott kátránypapír-lapok között – középen állt, fehér ballonkabátja
világított az éj sötét kárpitja előtt, szemüvege lencséin megtört a holdfény,
ettől úgy festett, mint akinek szeme helyén két fénykorong ragyog. Nem tűnt
zaklatottnak, sem ijedtnek – lábával lassú-lusta west-coast cool-ritmust
dobolgatott, jobbjával a feltámadó szélben összezilált Bill Evans-frizuráját
igazgatta. Elmenekülhetett volna – zihálásom, bakancsaim dübörgése, a korlátnak
csapódó feszítővas fémes csattanása messziről elárulta jöttömet – mégis bevárt
engem.
– No lám… –
Mikor látta, hogy levegő után kapkodva kétrét görnyedek, a feszítővasra
támaszkodom, lépett felém egyet-kettőt, kezét zsebre dugta. – Csak nem a zene
csalt utánam?
– Hol… hol a
lány? – köptem a szavakat.
Az idegen
fejével az egyik kémény felé bökött – az árnyékban fehér test hevert,
öntudatlanul vagy talán halottan – nem, halott mégsem lehetett, a többiek
száraz falevéllé aszott testéhez képest a felcsúszott szoknya alól kivillanó
combokban, a kerek arcocskában túl sok volt az élet…
– Ne félj –
szólt az idegen –, őt még nem… használtam fel. A zene vezetett ide? – ismételte
hirtelen makacsul, szinte erőszakosan.
Végre
lélegzethez jutottam – felegyenesedtem, kabátom ujjával megtöröltem a
homlokomat, szememből kidörzsöltem a hideg szél előcsalta könnyeket.
– A zene.
Ismertem a régi Chetet még keletről. Tisztességes bárzongorista volt, nem több,
nem kevesebb. Amit viszont te műveltél ma este…
Nem folytattam
– még most, évek távlatából, hideg-elemző szemmel méricskélve is küszködök,
hogy szavakba öntsem a magam tökéletlen módján azokat a nem evilági harmóniákat
és disszonanciákat – hogy is fogalmazhattam volna meg akkor és ott, forró
fejjel és tüzes szívvel, a fülemben dübörgő vérrel, élethalál-harcra készülve?
Az idegen
arcán mosoly derengett fel – tűnődő, melankolikus mosoly, mint a quattrocento
faliképek angyalaié – kihúzta a zsebéből a kezét, feltűrte gallérját,
végigsimította az arcát.
– Tudom, hogy
nem hiszel nekem, de nem akartam bántani senkit sem. Annyi energiát szerettem
volna elszívni, hogy életben maradhassak, amíg találok valami utat… odaátra. De
van, amit nem lehet uralni. Ti úgy mondanátok, zsigerből jön. A zene, a vágy,
az éhség… Kiszabadul az ellenőrzésem alól… Ami történt, jóvátehetetlen.
Előrébb léptem,
megmarkoltam a feszítővasat, hogy kifehéredtek a bütykeim.
– Miért mindig
nőket? Lányokat? Ha annyira idegen vagy, ha annyira más…
Széttárta
karját – gesztusa annyira emberi volt, hogy kis híján megsajnáltam őt.
– Nem tehettem
róla. Nem én választottam őket… nekem ti, férfiak és nők, egyformán különösek
vagytok… Hanem ők engem. Nem tudom… – Oldalra biccentette fejét, egy tincs a
homlokába hullott, szemöldökei közt függőleges ránc jelent meg. – Talán
vonzónak találtak?
– És ezért
hálából felzabáltad őket! – Közelebb léptem, a feszítővasat derékmagasságba
emeltem – az idegen leeresztett kézzel állt, egy mozdulatot sem tett, hogy
védje magát. Szél cibálta meg a kátránypapírt, kabátunk szárnyait. Rozsdabarna
levél röppent el köztünk – az elmúlás első jele.
– Mit akarsz
tenni? – kérdezte az idegen, és szórakozottan belerúgott egy tekergőző
kábelkötegbe. –Igazságot szolgáltatsz? Szétvered ezt a testet? Feltámasztod a
halottakat?
–
Megakadályozom, hogy másokat is megölj!
A távolban
vonat fütyült bele az éjszakába, kutya vonított fel, majd hallgatott el – aztán
egy ideig nem hallatszott más, mint a szél dudorászása az antennák és vezetékek
között.
– Nos, egy
dologban igazad van – felelte végül csendesen az idegen. – Véget kell vetni az
egésznek… valamilyen módon.
Lassú
mozdulattal az arcához emelte kezét, és levette szemüvegét. A metamorfózis
gyors volt és elkerülhetetlen – az idegen bal szemében ragyogás támadt,
pupillája, írisze szétfolyt, mint a vízbe hullt festékcsepp – a fénylő
szemgolyó kitüremkedett üregéből, csáppá, majd indává nyúlt, apró, fehér
golyócskák szakadtak ki belőle, hulltak a földre, de ahelyett, hogy
szétfröccsentek volna, egyben maradtak, akár a higany cseppjei. Az indák csak
serkentek, duzzadtak egyre, összefonódtak és széthasadtak, lüktető,
lumineszkáló szövedékké egyesültek, majd a fejem fölé magasodtak, szálai
behálózták a szél- és esőmarta kátránytalajt, felkúsztak a kéményekre,
behálózták a rádióantennákat, de az áradat még mindig nem ért véget – az
egykori bárzongorista teste összelappadt, hasa, mellkasa szörcsögve esett
össze, bordái roppantak, bőre alól elszökött az élet, ajkai szikkadt-száraz
szirmokká húzódtak vissza, az arcára dermedt mosoly nyugtalanító
koponya-vigyorrá torzult.
És a kiürült
báb felett ott lüktetett és ragyogott a idegen – levetve hús és bőr köpenyét
félelmetesen törékenynek és átlátszónak tűnt – testének árvalányhaj-szálai,
karcsú akantuszindái lassan hullámoztak a szélben, meg-megrezzentek, ha odalent
csörömpölve elhúzott egy autó, és gyorsan-izgékonyan húzódtak hátra ott, ahol
leheletem érte őket.
Néha csak egy
pillanaton múlik az élet – ha egy másodperccel tovább bámulom a jelenést,
menthetetlenül a rabja leszek, és tehetetlenül, a varázslattól megbabonázva
hagyom, hogy azt tegyen velem, amit csak akar – az életemet az a másodpercnyi
sietség mentette meg.
A ragyogó
szálak ostorrá csavarodtak, lendületet vettek, és felém csaptak – bénultságomat
lerázva ugrottam félre, gurultam be egy kémény mögé – szemem sarkából még
láttam, ahogy a felszakadt kátránypapír-borítás darabjai szerteszét repülnek, a
lény pedig támadásra készülve újrarendezi és -alkotja magát. Segélykérően
néztem szét, fegyvert kerestem, valamit, bármit, ami többet ér, mint a kezemben
szorongatott, hitvány feszítővas, vagy a zsebemben lapuló, csorba kés… Hátam
mögül, a lény felől sistergő-lüktető zaj hallatszott, amibe karistoló hang
vegyült, mintha tucatnyi kéz kaparná a tetőt.
Összecsavart,
ujjnyi vastag kábel kötegén akadt meg a tekintetem – gondolat cikázott át az
agyamon, elég őrült, hogy csak kétségbeesésemben jusson eszembe, és elég őrült
ahhoz is, hogy sikerüljön.
Kapkodó
mozdulatokkal, átkozódva csomóztam rá a kábelt a vasra, fogam összeszorítva
ugrottam elő a kémény takarásából – az idegent meglephette az attak, mert egy
pillanatra megdermedt – épp elég időt hagyott, hogy a fényes-fehér szövedékbe
döfhessem a feszítővasat.
Fehér,
se-folyékony-se-szilárd anyag fröccsent a betonra, mint az avas sperma – a vas
felszakította a puha szövetet, hossza feléig belehatolt, szálakat, indákat
roncsolt, végül elakadt valahol mélyen, az összesűrűsödő idegen anyag
labirintusában – végéről, mint a bálnavadászok szigonyáról, sötéten lógott a
rácsomózott, sodrott fémkábel.
A lassan
lüktető lénynek nem volt semmilyen felismerhető testrésze – nem volt keze,
lába, arca, szeme, szája, egyetlen porcikája sem, amelyről leolvashattam volna
érzelmeit – mégis, meg mertem volna esküdni, hogy az idegen a maga mélázó
módján mulat az erőfeszítésemen.
„Engem
ennyivel nem pusztíthatsz el, te szegény…”
Csápjai
lomhán, a biztos győzelem tudatában indultak meg felém – mozgásukban immár
nyoma sem volt az előbbi kiszámíthatatlan-sebes agressziónak.
„Vége van,
ember. Sajnálom.”
Tudtam, hogy
egyetlen esélyem és pusztán pár másodpercem maradt. Sarkon pördültem, a tető
széle felé vetettem magamat – éreztem, ahogy mögöttem megfeszül az idegen teste
– és a kezemben szorongatott dróttekercset egy széles mozdulattal ledobtam a
mélybe.
A kábel
zuhantában kibomlott, hurkai sustorogva terültek szét, csapódtak neki a
tűzlépcső peremének, kaptak gellert egy párkányon, ütődtek a szemközti ház
homlokzatának – végül rácsavarodtak az utca hosszában kifeszített
villanyvezetékre.
Görcsös rángás
futott végig az idegen testén, szikrák pattogtak, égett bűz áradt – a
feszítővas ütötte seb környékén sorvadásnak indult, elfeketedett és szénné vált
a lény húsa, csápjai végén, mint Szent Elmo tüze, fénycsóvák gyúltak – és a
vonagló, sistergő, pusztuló masszából mélyről induló, hallhatatlan magasságokba
emelkedő vonyítás tört elő.
Fél percig, ha
tartott a haláltusa – biztonságos távolból, egy kémény fedezékéből figyeltem az
ide-oda csapkodó, lassan erejét vesztő testet, hol a számra tapasztottam a
tenyeremet, hol az öklömet harapdáltam, hogy visszagyűrjem a fel- feltörő
hányingeremet – mikor elült a zaj és csitult a mozgás, lassan az alaktalan
szénkupaccá égett idegenhez léptem, egy ócska deszkadarabbal meglöktem, lássam,
tényleg halott-e – csak ekkor hagytak cserben az izmaim.
Negyed óra
kellett, hogy összeszedjem magam, felnyaláboljam az ébredező angóra-cicát, aki boldog
tudatlanságban alélta át az egész históriát – és újabb negyed óra, hogy
visszabotorkáljak vele a bárba. Kérdéseire csak zavart mormogással feleltem, és
amint lehet, leléptem mellőle, a barátnője gondjaira bízva őt – mit is
mondhattam volna? És ha el is mondom, hogy is hihette volna el?
A rendőrség
egy ideig vizsgálódott – beszállíttatták Ballard maradványait, kikérdeztek
engem, a lányt, a vendégeket, majd az egész ügy zavart hallgatásba fúlt – a
rend őrei a sorvadt maradványokat vizsgálva még azt sem tudták megállapítani,
hogy egyáltalán bűncselekmény történt-e.
Sok idő telt
el azóta, de az idegen és koncertje emléke bizonytalan időközönként újra és
újra visszatér – néha sorra járom a jazz-klubokat, hallgatom a jobbnál-jobb
imprókat, a veszekedett tenorszaxofonosokat, villámkezű zongoristákat,
döntögetem egymás után a Cutty Sarkokat, és elfüstölök egy egész doboz
Strike-ot, kisestélyis, kicsípett félvilági kokottok fenekét paskolom,
harisnyakötőjüket bogozom – mégis úgy érzem, valami hiányzik, valami, amit
egyszer, rövid ideig birtokoltam, és amit azóta sem találok sehol.
Ezeket az
estéimet általában a Neoncsillagban végzem – a vécét ölelem vagy az asztalom
lapjára rajzolgatok piás ujjal, és gondolkodom egyre.
Minél többet
hányom-vetem a dolgot, annál biztosabb vagyok benne, az idegen azt akarta, hogy
elkapják – egyedül, egy sivár, ismeretlen partra vetve, ahol életét csak mások
halála révén tarthatta fenn, tudta, hogy előbb-utóbb leleplezik, és pusztulnia
kell – elébe ment hát a sorsának, és csak annyi könnyebbséget akart, hogy olyan
végezzen vele, aki képes megérteni őt – koncertje egyszerre volt segélykiáltás,
beismerő vallomás és fogat összeszorító daccal odavetett kesztyű.
Zárórakor, a
pultra dőlve, utolsó whiskymet kortyolgatva az jár a fejemben, hogy az idegen
végül elérte célját – és az, hogy valahol létezik egy világ, ahol minden
koncert olyan, mint az az utolsó Neoncsillag-béli, és ahol a zongoristák lelkén
nem száradnak életek – fizetek, kilépek a bárból, és abban bízom, hogy a sarkon
túl vár rám az a különös, izgató, idegen birodalom.
Tudod, Craz! nagyon rég nem olvstam Para Celsustól semmit,nem is hiányzott igazán, de ez a novelle mellbe vágott. Benne volt minden: zene, szédületes zene, misztikum, a hirtelen felismerés, no meg a sors keze és már be is teljesedett a végzet. Nehezen írom le, hogy egy ilyen senkiházi miért tud írni ilyen novellát,amikor nem érdemli meg? Tudsz erre válaszolni? Ez csak költői kérdés volt.Üdvözöllek
VálaszTörlésAlbina